Kampen om vilken som är världens snabbaste hyperbil hårdnar. TopGear har gjort det allra första testet av Hennessey Venom F5 som är dubbelt så snabb upp till 400 km/h som en Bugatti Chiron.
– Sättet att få fart på är obevekligt. Händerna skakar, jag svettas rikligt trots att luftkonditioneringen är i full gång. Kan vi göra det igen snälla? säger testföraren Jack Rix.
Nu duggar nyheterna om de senaste hyperblerna tätt. Häromdagen körde SSC Tuatara i rekordsnabba 475 km/h. Koenigsegg är på väg att leverera sin första Jesko och TopGear har nu gjort det första testet av Hennessey Venom F5.
Ska vi tro TopGear kan Genom F4 vara den galnaste hyperbilen av dem alla och ska klara över 300 mph, 483 km/h. Men det spekuleras i att bilen klarar hela 547 km/h. Om detta väcker ditt habegär måste vi göra dig besviken, alla 24 exemplar är slutsålda trots ett pris på 23 miljoner kronor. Men senare kommer det 30 roadsterbilar som fortfarande går att köpa.
Känslan att ta plats i bilen kan jämföras med att spänna fast sig i en raket. Bilen väger basra 1340 kg och har en 6,6-liters dubbelturbo-V8 på 1817 kg. Hennessey kallar motorn för Fury och den bygger faktiskt på GM:s gamla pushrod-V8. 0-100 km/h avverkas på 2,6 sekunder och upp till 200 km/h tar det bara 4,7 sekunder. Det mest imponerande är att bilen tar sig upp till 400 km/h på bara 15,5 sekunder, dubbelt så snabbt som en Bugatti Chiron.
– Gnisslet från bakdäck som klöser motsvaras endast av den oheliga rullande åskan från avgaserna. Andra växeln, vi kopplar på, slår 5 000 varv och bara lyfter. Växla upp till tredje strax under 8 000 varv och BOOM, mer av samma sak, skriver Jack Rix som började bromsa redan vid 240 km/h.
Enligt testet är känslan att köra en så här extrem och potent bil lagligt på vägen helt vansinnig.
– Jag skulle säga att vissa varvrekord troligtvis är i fara när Hennessey ökar downforcen och attackerar hela banan.
Nu återstår det att se vilken som är världens snabbaste bil. Hennessey Venom F5 sägs klara 547 km/h, medan Koenigsegg Jesko på papperet kan dra iväg till 533 km/h. Vid det laget är nog SSC Tuatara rejält frånåkt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter