Nu har de första testerna gjorts på Kia EV5, som är en direkt konkurrent till Tesla Model Y och Volkswagen ID.4. EV5 är en mellanstor SUV som designmässigt är väldigt lik sin storebror EV9. Av de första motorjournalisterna som provkört får den delade betyg och en del lovord.
– Kia EV5 är en imponerande bil som förtjänar att finnas på din inköpslista, skriver Which Car?
Kia EV5 fick stor uppmärksamhet när den visades upp som konceptbil för två år sedan. Till en början var det tänkt att EV5 enbart skulle lanseras i Kina som en nedbantad version av EV9, men de planerna ändrades. Kia har ännu inte släppt bilens pris i Sverige eller öppnat för beställningar.
EV5 är en mellanstor SUV och klassas därmed som en direkt konkurrent till Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq och Tesla Model Y. Den har en längd på 462 centimeter, vilket gör den 40 centimeter kortare än EV9. Kia EV5 har en höjd på 171,5 centimeter och axelavståndet är 275 centimeter.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/02/kia-ev5-utvald--1024x576.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/02/kia-ev5-bak-1024x576.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/02/sida-kia-ev55-1024x576.webp)
Det finns tre olika batteristorlekar till elbilen. Det minsta är ett LFP-batteri på 64 kWh som ger 40 mil i räckvidd och det största är ett Li-Ion-batteri på 88 kWh. Dessa två versioner är framhjulsdrivna med 218 hästar. Den fyrhjulsdrivna versionen har ett batteri på 70 kWh och två elmotorer som tillsammans ger 306 hästkrafter.
Nu har de första testerna gjorts på Kia EV5 i Australien och Nya Zeeland där modellen släppts och vi ska nu ta en närmare titt på vad de skriver och säger om nya heta modellen. Reservation för att vissa specifikationer kan vara annorlunda när den väl kommer till Europa.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/02/1280@40-kia-interior-1024x576.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/02/ev5-ratt-1024x576.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/02/last-kia-ev5-1-1024x576.webp)
Test och betyg Kia EV5 Ecotricity NZ
Här testar Youtubekanalen “Ecotricity NZ” nya Kia EV5.
Test och betyg Kia EV5 Mundomotorizado
Här testar Youtubekanalen “Mundomotorizado” nya Kia EV5.
Kia EV5 recension Drive
Motortidningen Drive har provkört nya Kia EV5 och ger den 7,5 av 10 i betyg. De gillar elbilens utrymmen inuti och utrustning som kommer i standardpaketet. Däremot gillar de inte laddhastigheten, som upplevs som långsam och hur den känns att köra.
– EV5 ger bra utrymme, komfort och en design som säkerligen kommer att vara en diskussionspunkt. Till skillnad från den mycket mer dynamiska EV6 känns dock EV5 inte lika bra när man kör den, skriver Drive.
Kia EV5 recension Wich Car?
Wich Car? har också testat nya Kia EV5. De gillar inte elbilens klimatkontrollpanel som de tycker täcks av ratten och dess långsamma laddning. Däremot uppskattar de EV5:s pris och design både på insidan och utsidan.
– EV5 lanserades med en smart prissättning, en bra storlek och det kanske viktigaste för vissa köpare, ett normalt utseende. Det är dessa egenskaper som gör den till Kias viktigaste elbil hittills, skriver Wich Car?.
Kia EV5 recension Driven
Även motortidningen Driven har fått sätta sig bakom ratten i en Kia EV5. De känner sig kluvna till designen på modellen, men berömmer köregenskaperna. De gillar dock inte elbilens långsamma laddning.
– Den är suveränt bekväm, tyst och avkopplande att köra, med en härligt luftig känsla i kupén tack vare de ljusa färgerna och den smarta layouten, skriver Driven.
Driven beskriver dessutom vilken typ av person elbilen passar bäst för.
– Alla som vill ha en extremt kapabel medelstor elektrisk SUV för vardagliga uppgifter och som kommer att göra det mesta av sin laddning hemma. Under dessa omständigheter är EV5 nästan felfri, avslutar Driven.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/03/william_karlsson_author-1-jpg.webp)
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.