Ford tvingas backa bandet och riva upp sitt beslut om endast elbilar i Europa år 2030. De erkänner nu att planen var “för ambitiös”. Nu drar de igång utvecklingen av nya moderna hybrider.
Flera biltillverkare har fått bita i det sura äpplet och riva upp sina pompösa löften om endast elbilar från 2030. Mercedes, Cadillac och Ford har tvingats dra i nödbromsen och kommer nu att fortsätta med förbränningsmotorbilar även nästa decennium.
Ford lanserade helt nyligen elbien Ford Capri som var en del av deras helelektriska strategi. Men nu erkänner företaget öppet att det dragit igång en satsning även på nya toppmoderna hybrider som ska leva efter 2030. De har tidigare lagt ner populära modeller som Mondeo och Fiesta.
– Jag tror inte att vi kan gå all in på någonting förrän våra kunder bestämmer sig för att de är all in, och det går framåt i olika takt runt om i världen, säger Marin Gjaja, operativ chef för Ford Model E, till Autocar.
Ford kommer även att sluta tillverka Focus-modellen i sin Saarlouis-fabrik i Tyskland. Fabriken slår därefter igen portarna för gott. Men beslutet var kanske förhastat.
– Jag tror att kunderna har röstat, och de sa till oss att det var för ambitiöst, är vad jag skulle säga – och jag tror att alla i branschen har hittat det på den hårda vägen . Jag skulle också säga att verkligheten har ett sätt att få dig att anpassa dina planer, säger Gjaja.
Ford har därför börjat utveckla en ny plattform som ska flera olika drivlinor, Ford kallar det “multienergiplattform”. Nu ska kunderna få välja vilken drivlina som passar dem, istället för att Ford tvingar på alla en elbil. Men strategin om att bli helt elektriska kvarstår, men ingen vet längre när.
– Det är en destination, och är det 10 år kvar eller är det 30 år kvar? Jag tror inte att någons kristallkula är tillräckligt bra för att säga.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter