Ferraris nya specialare: 880 hk och bakhjulsdrift

Ferrari lanserar två nya bilmodeller. Italienarna påstår att det är något av de bästa som någonsin lämnat fabriken i Maranello.
– Vår målsättning är att bygga den bästa körupplevelsen genom alla tider, säger Enrico Galliera, marknadschef på Ferrari .

Ferrari 296 Speciale och Speciale Aperta är två specialmodeller av laddhybriden 296 GTB. Italienarna slår sig för bröstet så att pomadan stänker över Poslätten när de påstår att det här kan vara den bästa bil som de någonsin byggt. Och det låter onekligen märkvärdigt när de säger att det är 880 hästkrafter på en bakhjulsdriven liten rödtott.

Det handlar om två versioner av en och samma modell. Skillnaden ligger i att Speciale Aperta, precis som namnet låter, är en cabriolet. De har fått en öppen mun i fronten för att kyla ner den mäktiga motorn. Dessutom har Ferraris ingenjörer efter noggranna undersökningar i deras hemliga vindtunnel tagit fram en konstruktion som är ännu mer aerodynamisk än någon tidigare. Om du tittar på vindrutans nedre del syns en kanal. Den suger in luft som rör sig inne i bilen. Anledningen till detta är att göra den aerodynamiska balansen bättre när bilen vid inbromsning sänker nosen, eller att accelerationen höjer densamma.

Namnet Speciale följer med vissa krav Ferrari har släppt sådana tidigare. Anledningen till att man kommer med en ny är att deras trogna kunder knorrat under en tid. 
– Våra kunder hörde av sig och frågade när det kom en ny Speciale.

Ferrari 296 Speciale har en treliters V6 motor under huven. Många Ferrarifantaster kanske fnyser åt tanken. En Ferrari med färre än åtta cylindrar är inte mer än en uppsnofsad Fiat, tycker många. Men det har marknadschefen svar på tal om.
– Sätt er i bilen och provkör den innan ni säger något om antalet cylindrar.

De båda nya Ferraribilarna har fyra körlägen. Med “Edrive” kan man ta sig nästan tre mil på bara den elektriska motorn, men då klarar bilen bara 135 kilometer i timmen. Eller så kan du välja “Hybrid”, då arbetar bilen för att hålla nere förbrukningen så mycket som möjligt. Vid läget “Performance” är alltid förbränningsmotorn påslagen, men bilen laddar den elektriska motorn för att kunna nå bästa prestanda när det behövs. I det “Kvalificerade” körläget ger den elektriska motorn en superboost, som är ett par varv runt en racerbana. 

Priset för den här nya Superferrarin kommer att ligga kring sju miljoner kronor utan extra funktioner. Då är den också så avskalad att man inte ens får golvmattor.
LÄS MER: