Nu startar EU en utredning om Kinas statsstöd till olika elbilsföretag. Begränsningar och avgifter på bilimport från Kina kan komma att införas.
– Detta snedvrider vår marknad. Och eftersom vi inte accepterar detta från insidan accepterar vi inte detta från utsidan, säger EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen.
Kinesiska bilmärken tar allt större terräng på den europeiska marknaden. Men snart kan det komma att införas importbegränsningar eller tullar. EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen tillkännagav under onsdagen att en utredning tillsätts som ska granska Kinas statsbidrag till elbilar.
– Elfordonssektorn är en viktig industri för den rena ekonomin, med en enorm potential för Europa. Men globala marknader svämmas nu över av billigare kinesiska elbilar. Och deras pris hålls konstlat lågt genom enorma statliga subventioner, säger von der Leyen under sitt State of the Union-tal i Strasbourg.
– Detta snedvrider vår marknad. Och eftersom vi inte accepterar detta från insidan accepterar vi inte detta från utsidan. Så jag kan idag meddela att kommissionen inleder en antisubventionsutredning av elfordon som kommer från Kina. Europa är öppet för konkurrens men inte för en kapplöpning mot botten. Vi måste försvara oss mot orättvisa metoder, fortsätter von der Leyen under sitt State of the Union-tal i Strasbourg.
Utspelet kom oväntat, men markerar en stark skärpning från EU:s sida mot kinesiska elbilar. Hittills har det varit fritt fram för import och tullen har varit 10 procent, samtidigt som Kina tar ut 25 procents tull i andra riktningen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter