Försäljningen av bensin rasar i Sverige – i april tankade vi 16 procent mindre än vanligt trots prisfallet. Bensinpriset har bottnat och experter varnar nu för att priset kan öka ännu mer.
– Normalt sett på sommaren ökar priserna, men det är svårbedömt vad som ska hända, säger Sofie Quant, kommunikationschef på SPBI.
Statistik över drivmedelsförsäljningen i Sverige i april 2020 visar en tydlig nedgång på grund av Covid-19, jämfört med april 2019. Totalt sett tankade vi 16 procent mindre bensin, och fem procent mindre diesel.
– Att försäljningen av bensin minskade mer än diesel kan tolkas som att privatbilismen påverkats betydligt mer än övrig trafik, säger Johan G. Andersson, VD Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet.
Bensinpriset bottnade för någon månad sedan, men har nu återigen klättrat upp med 1,35 kronor till 13,38 kronor litern på obemannade stationer. Enligt flera prisanalytiker runt om i Europa kommer de tidigare bottennivåerna inte tillbaka då råoljeproduktionen har minskats och efterfrågan på drivmedel börjat gå upp när restriktionerna lättar. Redan har priset på råolja dubblats – men från låga nivåer. Mycket talar för nya prishöjningar på bensin, men ingen vet hur snabbt det kommer att gå.
– Det är väldigt svårt att säga något om i dagsläget. Det handlar om värdet på kronan, efterfrågan på bensin och diesel och även efter råoljan.Efterfrågan på produkterna är global, så det är det som styr bensinpriserna, säger Sofie Quant på SPBI.
Vanligtvis brukar bensinpriset vid pump öka någon krona på sommaren då en stor del av världen kör mer bil och efterfrågan på bensin skuter i höjden.
– Normalt sett brukar vi komma in i en sommarsäsong då efterfrågan stiger i både Europa och världen. Under den så kallade driving season-brukar priserna på bensinråvaran öka 30 procent, men det är svårt att ha någon uppfattning vad som sker i år med de speciella förutsättningar som råder.
–
Maths Nilsson är grundare av Carup.