Experten: Därför är Teslas innovation farlig

Teslas nya blinkersknappar i ratten får hård kritik. Enligt rektorn för trafiklärarutbildningen är gamla hederliga reglage mycket säkrare i trafiken. 
– När något plötsligt händer behöver du reagera med ryggmärgen, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Teslas ingenjörer har en förkärlek för att placera om reglage. Det senaste i raden att debatteras är blinkersreglaget. Samtliga Teslamodeller utom Model Y har inte längre någon blinkersspak. Istället är den ersatt av två knappar i ratten.
– Vi människor får problem när saker och ting inte är standardiserade. I bilar behöver man tänka på säkerheten först och främst, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Hon är rektor på trafiklärarutbildningen i Stockholm och Sveriges mest anlitade trafiksäkerhetsexpert, känd från tv och radio. Förutom att det är väldigt svårt att blinka ut i rondeller är det enligt henne ett stort problem när knappar och reglage inte sitter där förarna är vana.
– När du behöver agera efter ryggmärgen och något inte sitter på den plats du har lärt dig, då kan det bli problem, stora problem. Det är då det finns risk för kollisioner. Ta exemplet med Jasplanet som störtade mitt i Stockholm för många år sedan. Piloten blev förvirrad när knapparna inte satt där de skulle, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Alla Teslamodeller utom Model Y har numera blinkers och vindrutetorkare i ratten. En av Sveriges ledande trafiksäkerhetsexperter uppmanar Tesla att tänka om.

Teslas märkliga placering av reglage har redan ställt till med problem. Inte minst i vårt grannland Norge. Där finns det många Teslor och tunnlar och ett hårt vinterklimat.
– Där har man haft omkring 100 000 incidenter med knappen till avfrostaren. När man kör in i en tunnel på vintern behöver du kunna trycka på den här knappen direkt, annars riskerar du att köra i blindo, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Teknikutvecklingen måste gå framåt. Men det får inte vara på bekostnad av säkerheten och den behöver heller inte gå till överdrift för att vara så häftig som möjligt.
– Sådana här saker måste vara standardiserade, annars får vi problem om det händer något oförutsett, säger hon med uppmaning till Tesla att tänka om. Även Euro Ncap utreder nu om bilar som saknar vissa reglage ska förlora stjärnor i krock- och säkerhetstestet.

Hon hoppas att företaget tänker om och kan tänka sig att standardisera sina reglage med andra bilmärken. Snart ska storsäljaren Tesla Model Y komma i förnyat utförande, det återstår att se om blinkersspaken försvinner även där. 
– Det är väldigt mycket som är bra med Tesla. De är väldigt innovativa och intressanta på många områden, men det här riskerar att ställa till med onödiga problem om något oförutsett skulle inträffa i trafiken, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. 
LÄS MER: