EU inför strafftullar på kinesiska elbilar – trots protester. De börjar gälla omgående och är på upp till 37,6 procent, utöver dagens tull på 10 procent.
Volvo Cars, Zeekr och Polestar är stora förlorare på EU:s nya strafftullar på kinesiska elbilar. De får per omgående betala 19,9 procent i strafftull på sina elbilar från Kina, utöver dagens 10 procent. Volvo Cars aktie föll nästan 3 procent på börsen efter att tullarna fastslagits.
BYD klarar sig med en strafftull på 17,4 procent, medan MG/SAIC får betala hela 37,6 procent extra. Teslas strafftullar på Model 3 ska bestämmas senare. Trots hårda protesterar från europeiska bilföretag går EU-kommissionen vidare och genomför strafftullen som till att börja med ska gälla i fyra månader.
Kina har dock inte gett upp hoppet om en lösning. De har mjuknat och är nu beredda att möta EU halvvägs.
– Vi hoppas att den europeiska sidan kommer att samarbeta med Kina för att möta varandra halvvägs, visa uppriktighet, påskynda samrådsprocessen och, på grundval av regler och verklighet, nå en ömsesidigt acceptabel lösning så snart som möjligt, sade det kinesiska handelsministeriet talesperson He Yadong på torsdagen på mandarin, uppger CNBC.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter