Epidemi av bländningsfall på brittiska vägar. Nu lägger man skulden på den nya strålkastartekniken. Var femte bilist undviker att köra i mörker.
– Vi får allt fler patienter som får problem med nattkörning, säger Denise Voon, klinisk rådgivare hos The College och Optometrists.
För några år sedan skulle LED-tekniken revolutionera bilismen och göra trafiken säkrare. De stora företagen som Osram lanserade ny teknik som gav bättre belysning. Snart började länderna att ge dem tillstånd att sälja dem till bilägare. Men nu börjar konsekvenserna att dyka upp. I Storbritannien är debatten het om den moderna belysningen. Där har tidningarna skrivit spaltmeter med kritik och många påstår att den nya tekniken gjort trafiken mindre säker.
Därför har RAC (Royal Automobile Club), britternas motsvarighet till M Sverige, gjort en stor undersökning. De har intervjuat 2000 brittiska bilförare om hur de upplever bländning i trafiken.
Resultatet är nedslående för alla de som vurmar för den nya LED-tekniken. Nästan alla säger i undersökningen att de tycker att strålkastarna blivit starkare. Dessutom säger var femte bilförare i Storbritannien att de undviker att köra bil i mörker.

Undersökningen som är den största studien av det här nya problemet visar också att 60 procent känner sig mer bländande nu än för bara ett år sedan. Dessutom påstår 16 procent att de drabbas av migränanfall och huvudvärk av de nya strålkastarna.
En av de mest överraskande resultaten var att yngre förare klagade mer. Personer under 35 upplever bländningen som ett större problem än de äldre. Samtidigt är det mindre överraskande att de som kör SUV eller jeepar upplever bländningen som ett mindre problem.
Nu öppnar den brittiska regeringen för att utreda möjligheterna till ett eventuellt förbud mot den nya och mer ljusstarka belysningen. Vad detta kommer att få för konsekvenser i andra länder är okänt.
Osram är ett företag som satsat stenhårt på LED-teknik. Deras ingenjörer har utvecklat teknik som gör det möjligt att installera de här strålkastarna på samma sätt som de gamla halogenlamporna. I Sverige har Transportstyrelsen nyligen godkänt det här systemet.
Så här gör du för att undvika att bli bländad:
1. Sakta ner på natten
Om du bländas på natten ska du sakta ner så mycket som möjligt. Men försök att undvika plötsliga inbromsningar.
2. Titta inte direkt på mötande strålkastare
Titta aldrig direkt mot ljuskäglan. Håll istället blicken till höger så att du kan hålla uppsikt på hur du ligger i vägen.
3. Se till att vindrutan är fri
Vindrutor är särskilt känsliga för att ånga upp på insidan, särskilt i kallt väder, medan bilvärmare kan blåsa smutsig luft mot glaset, vilket gör att en dimmig hinna byggs upp på insidan. Detta kan öka bländningen från mötande strålkastare, så se till att din är ren och klar.
4. Justera din backspegel
Förare på natten bör vrida backspegeln för att minska risken att bli bländad av bilister som följer efter dem.
5. Överväg antireflexglasögon
Om det är ett problem att bli bländad av andra förares strålkastare eller gatubelysning, bör bilister överväga antireflexglasögon när de kör på natten.
6. Använd halvljus där det är möjligt för att skydda andra förare
Använd dina halvljus istället för helljus när du kör i väl upplysta områden eller när du närmar dig andra fordon eftersom helljus kan öka bländningen avsevärt.
7. Justera dina strålkastare regelbundet
Se till att dina strålkastare är korrekt riktade, särskilt om du ofta reser med tunga laster, vilket kan påverka höjden på din ljusstråle. Feljusterade strålkastare bidrar inte bara till att förblinda andra förare utan kommer också att minska din egen sikt.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.