Tesla har aldrig någonsin köpt en annons eller reklamfilm. Men nu kommer företaget för första gången någonsin att testa reklam.
– Reklam är fantastiskt, och alla borde göra det, säger Elon Musk under Teslas årsmöte.
De flesta bilmärken satsar mångmiljardbelopp på reklam och marknadsföring, men Tesla har under alla år valt att lita på sociala medier, viral spridning och uppmärksamhet i medierna. Ingen kan klaga på resultatet.
Men nu meddelar Elon Musk att det kan bli ändring på strategin. För första gången någonsin ska Tesla testa att köpa reklam och annonsering. När prissänkningen inte gett önskad försäljningsökning har många föreslagit att Tesla borde testa betald marknadsföring. Under årsmötet fick Elon Musk en fråga om reklam från analytikern Kevin Paffrath.
– Vi ska prova lite reklam och se hur det går, blev Elon Musk något överraskande svar.
Tesla Annual Shareholder Meeting 2023 https://t.co/YsihrVo3wi
— Tesla (@Tesla) May 15, 2023
Enligt Elon Musk är det hans arbete med Twitter som har fått honom att förstå hur effektivt reklam kan vara.
– Reklam är fantastiskt, och alla borde göra det. Jag tror att jag hör din typ av större poäng, som är att det finns fantastiska funktioner och funktionalitet hos Teslas som folk helt enkelt inte känner till, och även om det uppenbarligen är många som följer Tesla-kontot och mitt konto… predikar för kören, och kören är redan övertygad, säger Elon Musk.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter