Elbilar har sagts vara mycket billigare att serva och underhålla än bilar med förbränningsmotorer. Det bekräftas av en ny undersökning – men skillnaden för olika biltyper är stor.
– Reparationskostnader för elbilar är låga upp till 7000 mil, sedan kan det plötsligt komma en väldigt dyr reparation, säger Charlie Brooks hos servicespecialisten Epyx till Autocar.
En av elbilens många fördelar är att den kräver mindre service än en bil med bensin- eller dieselmotor. En elbil behöver varken byte av olja eller kamrem och Tesla har till och med avskaffat kravet på att bilen ska servas för att garantin ska gälla. Det har länge antagits att service-, underhålls- och reparationskostnader blir betydligt lägre hos elbilar. En stor undersökning av Epyx som är specialister på servicetransaktioner för stora vagnparker visar att det inte är givet och att det beror på många faktorer.
Epyx har jämfört likvärdiga elbilar med förbränningsbilar och granskat tre olika mätvärden. De gick igenom antalet besök på serviceställen, antalet stilleståndsdagar på grund av serviceproblem och verstadskostnader inklusive däck och reparationer.
När det gäller en vanlig halvkombibil som körts 4000-5000 mil under tre år hade elbilen 5,7 servicebesök och 3,2 dagar där den inte kunde köras. Motsvarande mätvärden för en bensinbil var 5,0 servicebesök och 4,5 dagar utanför vägen. Bensinbilen var marginellt billigare att underhålla, 5165 kronor mot elbilens 5482 kronor.
När det gäller en stor premium-SUV blev siffrorna mer fördelaktiga för elbilen. Elbilen hade 4,1 servicebesök på två år och stod 3,4 dagar utanför vägen. Bensinbilen hade 4,0 servicebesök och stod 4,9 dagar utanför vägen. Elbilen kostade 8204 kronor att underhålla på två år jämfört med bensinbilens 12 669 kronor.
Eldrivna skåpbilar kommer alltmer i Sverige, och det gör att företaget kan spara upp till 25 000 kronor om året enbart på att slippa den höga malusskatten. Nu visar undersökningen även att underhållet är mycket billigare och att elbilen har mindre stillestånd. Elbilen hade 5,7 servicebesök och 2,2 dagar utanför vägen. När det kommer till verkstadskostnader inklusive däck så kostade elbilen endast 3035 kronor jämfört med dieselbilens mer än dubbelt så höga nota på 6629 kronor.
Epyx, som är specialister på att hjälpa företag med bilunderhåll, varnar dock från att man ska tro att elbilar kommer att kosta mycket mindre att underhålla. De har sett att det ofta kommer dyra reparationer när bilarna rullat över 7000 mil.
– Vi ser att reparationskostnaderna är relativt låga upp till 7000 mil, sedan efter det kan det komma en väldigt dyr reparation. Hos förbränningsbilar ökar den genomsnittliga reparationskostnaden gradvis över tiden.
Elbilar är fortfarande ett ganska nytt fenomen och en bidragande orsak till kostnadsstrukturen är att bilarna kan ha barnsjukdomar. Elbilar kräver knappt några byten av bromsskivor och bromsklossar, men drar mer däck än motsvarande förbränningsbilar. Enligt en undersökning från Felet Assist som hanterar 850 000 bilar i Storbritannien är de också billigare att reparera, både när det kommer till delar och arbete.
– Det finns alla möjliga saker som måste räknas in, men i grunden kostar elbilar mindre att köra. Frågan är dock om du märker det om du kör lite, säger Felet Assists vd Vincent St Claire till Autocar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter