Efter skattechocken: Så mycket kan du spara på en begagnad bil

Ny bil eller begagnad? Enligt nya kalkyler är det 53 procent dyrare att äga och köra en splitterny bil jämfört med en treårig begagnad. 
Den nya höjda bilskatten är en viktig faktor bakom att skillnaden har blivit större. 

I genomsnitt sparar den som kör en treårig begagnad bil 53 procent jämfört med en fabriksny. Skälet är den snabba värdeminskningen på nya bilar, men också högre beskattning. Av de jämförda modellerna skiljer det som mest 80 procent mellan en ny och en begagnad, enligt Kvdbil.

Kvdbil har räknat på den totala ägandekostnaden för fem populära familjebilar. Både vad de kostar som nya och som begagnade treåringar. I sammanställningen ingår kostnader för värdeminskning, skatt, försäkring, service och bränsle under en period av 36 månader och 4 500 körda mil. Någon hänsyn till ökade reparationskostnader för den äldre bilen har dock inte tagits.

– Vill man vara ekonomisk ska man alltid räkna på den faktiska ägandekostnaden. Att enbart kolla på priset är ett misstag som många gör och det kan gräva djupa hål i plånboken, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.

Jämförelsen visar att det i snitt är 53 procent dyrare att äga en ny bil. Störst kostnadsdifferens är det för VW Passat 2.0 TDI Sportscombi 4Motion (190 hk) som kostar 3 724 kronor (80%) mer i månaden som ny än som begagnad. Nästan lika mycket är det för Audi A6 Avant (+4 005 kr/mån el. 78%). Minst kostnadsdifferens har BMW 520 xDrive Touring (+2 127 kr/mån el. 34%), som också är den modell som tappar minst i värde de första åren.

– Det är vanligt att tro att det är mer fördelaktigt att äga en ny bil eftersom garantier och andra förmåner ofta innebär lägre kostnader för sådant som reparation, underhåll och däckbyte. Men den besparingen går inte ens att jämföra med den stora dolda kostnaden som värdeminskningen innebär. Att äga en begagnad bil är nästan alltid mycket billigare, säger Daniel Odsberg.

Men det finns också andra faktorer som påverkar i hög grad. Till exempel gör bonus malus-systemet att nya bilar beskattas hårdare än begagnade. I jämförelsen handlar det om upp till 650 kronor i månaden.

– Värdeminskningen är den enskilt största kostnaden för en ny bil, men värdeminskningen märks först den dag bilen säljs. Den högre skatten kan bli nog så kännbar eftersom det är en löpande utgift som har direkt påverkan på privatekonomin, säger Daniel Odsberg.

Tabell – här är skillnaderna

KategoriMärke och modellDrivlinaMSRP (ny)/pris idag (treåring)Kr/mån 3 år 4500 milKr/mån mer för ny
TreåringVolvo V90 T4 (190 hk)Bensin257 500 kr5 636 kr2 290 kr /41%
NyVolvo V90 B4 (197 hk)Bensin429 000 kr7 926 kr
TreåringBMW 520d xDrive Touring (190 hk)Diesel305 500 kr6 301 kr2 127 kr /34%
NyBMW 520d xDrive Touring MHEV (190+11 hk)Diesel455 000 kr8 428 kr
TreåringAudi A6 2.0 TDI Avant (190 hk)
Diesel 
233 400 kr  5 134 kr   4 005 kr /78 %
NyAudi A6 Avant 40 TDI (204 hk)Diesel463 000 kr9 139 kr
TreåringVW Passat 2.0 TDI Sportscombi 4Motion (190 hk)Diesel216 200 kr4 663 kr3 724 kr /80%
NyVW Passat 2.0 TDI Sportscombi 4Motion (190 hk)Diesel380 000 kr8 387 kr
TreåringMercedes E220 d kombi (194 hk)
Diesel
288 400 kr  6 298 kr2 764 kr /44%
NyMercedes E220 d kombi (194 hk)  Diesel453 000 kr    9 062 kr
Kvdbil har beräknat TCO (Total Cost of Ownership) för ett urval av Sveriges vanligaste familjebilar. Både som nya och som begagnade treåringar. Det innebär att vi har tagit hänsyn till samtliga kostnader som följer av inköpsbeslutet. I jämförelsen har en beräkning gjorts på den genomsnittliga kostnaden per månad efter tre års ägande och cirka 4 500 mils körsträcka, inklusive bränsle. Bränslepriserna baseras på ett elpris på 2,5 kr/kWh och ett drivmedelspris på 15 kr/liter. Försäkringskostnad och servicekostnad är estimat baserad på en persona (man, Stockholm, 30-årsåldern) och kan variera mycket.