Ny bil eller begagnad? Enligt nya kalkyler är det 53 procent dyrare att äga och köra en splitterny bil jämfört med en treårig begagnad.
Den nya höjda bilskatten är en viktig faktor bakom att skillnaden har blivit större.
I genomsnitt sparar den som kör en treårig begagnad bil 53 procent jämfört med en fabriksny. Skälet är den snabba värdeminskningen på nya bilar, men också högre beskattning. Av de jämförda modellerna skiljer det som mest 80 procent mellan en ny och en begagnad, enligt Kvdbil.
Kvdbil har räknat på den totala ägandekostnaden för fem populära familjebilar. Både vad de kostar som nya och som begagnade treåringar. I sammanställningen ingår kostnader för värdeminskning, skatt, försäkring, service och bränsle under en period av 36 månader och 4 500 körda mil. Någon hänsyn till ökade reparationskostnader för den äldre bilen har dock inte tagits.
– Vill man vara ekonomisk ska man alltid räkna på den faktiska ägandekostnaden. Att enbart kolla på priset är ett misstag som många gör och det kan gräva djupa hål i plånboken, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Jämförelsen visar att det i snitt är 53 procent dyrare att äga en ny bil. Störst kostnadsdifferens är det för VW Passat 2.0 TDI Sportscombi 4Motion (190 hk) som kostar 3 724 kronor (80%) mer i månaden som ny än som begagnad. Nästan lika mycket är det för Audi A6 Avant (+4 005 kr/mån el. 78%). Minst kostnadsdifferens har BMW 520 xDrive Touring (+2 127 kr/mån el. 34%), som också är den modell som tappar minst i värde de första åren.
– Det är vanligt att tro att det är mer fördelaktigt att äga en ny bil eftersom garantier och andra förmåner ofta innebär lägre kostnader för sådant som reparation, underhåll och däckbyte. Men den besparingen går inte ens att jämföra med den stora dolda kostnaden som värdeminskningen innebär. Att äga en begagnad bil är nästan alltid mycket billigare, säger Daniel Odsberg.
Men det finns också andra faktorer som påverkar i hög grad. Till exempel gör bonus malus-systemet att nya bilar beskattas hårdare än begagnade. I jämförelsen handlar det om upp till 650 kronor i månaden.
– Värdeminskningen är den enskilt största kostnaden för en ny bil, men värdeminskningen märks först den dag bilen säljs. Den högre skatten kan bli nog så kännbar eftersom det är en löpande utgift som har direkt påverkan på privatekonomin, säger Daniel Odsberg.
Tabell – här är skillnaderna
Kategori | Märke och modell | Drivlina | MSRP (ny)/pris idag (treåring) | Kr/mån 3 år 4500 mil | Kr/mån mer för ny |
Treåring | Volvo V90 T4 (190 hk) | Bensin | 257 500 kr | 5 636 kr | 2 290 kr /41% |
Ny | Volvo V90 B4 (197 hk) | Bensin | 429 000 kr | 7 926 kr | |
Treåring | BMW 520d xDrive Touring (190 hk) | Diesel | 305 500 kr | 6 301 kr | 2 127 kr /34% |
Ny | BMW 520d xDrive Touring MHEV (190+11 hk) | Diesel | 455 000 kr | 8 428 kr | |
Treåring | Audi A6 2.0 TDI Avant (190 hk) | Diesel | 233 400 kr | 5 134 kr | 4 005 kr /78 % |
Ny | Audi A6 Avant 40 TDI (204 hk) | Diesel | 463 000 kr | 9 139 kr | |
Treåring | VW Passat 2.0 TDI Sportscombi 4Motion (190 hk) | Diesel | 216 200 kr | 4 663 kr | 3 724 kr /80% |
Ny | VW Passat 2.0 TDI Sportscombi 4Motion (190 hk) | Diesel | 380 000 kr | 8 387 kr | |
Treåring | Mercedes E220 d kombi (194 hk) | Diesel | 288 400 kr | 6 298 kr | 2 764 kr /44% |
Ny | Mercedes E220 d kombi (194 hk) | Diesel | 453 000 kr | 9 062 kr |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter