Ecall räddade Björns liv – nu släcks nödsystemet

Nödsystemet eCall räddade Björn Olofssons liv. Men efter nedstängningen av 2G- och 3G-näten slutar den fungera för 100 000-tals svenskar.
– Jag har mitt liv att tacka eCall för, säger Björn Olofsson.

Han är på benen igen. Men det har varit en lång resa. Den där novemberdagen förra året när han svävade mellan liv och död.
– Det var den elfte november förra året. Jag kände mig lite hängig på jobbet. Man kan säga att det liknade influensasymptom med tryck för bröstet, säger Björn Olofsson.

Han arbetar som paketbud hos Postnord. Björn åkte hem för att vila. Men på vägen hände något som man inte förväntar sig hos en man i 40-årsåldern.
– Jag fick hjärtinfarkt och hjärtstopp. Det blev mörkt och sedan kraschade jag in i fyra eller fem bilar. Det var eCall som larmade ambulans att något hänt, säger Björn Olofsson.

Nödsystemet eCall räddade Björn Olofssons liv.

Han var precis utanför Alvesta. Därför gick det snabb innan ambulansen kom fram.
– Det var två företagsbilar på plats när jag krockade. De drog ut mig från bilen och gav mig hjärt- och lungräddning. Sedan tog det bara ungefär tre minuter innan ambulansen kom, säger Björn Olofsson.

Han hade tur. Den här olycksaliga dagen fanns det ändå något som gick Björns väg.
– Ambulanserna håller till precis utanför Alvesta, så det gick snabbt innan jag fick hjälp. Nu är jag så tacksam för att det fanns eCall på min bil, säger Björn Olofsson.

Men från och med den första januari i år har Tele2 och Telenor börjat nedstängningen av 2G och 3G-näten som ger eCall signal. I december ska nedsläckningen vara klar.
– Jag har kollat med min arbetsgivare, våra arbetsbilar är så nya att de inte drabbas, säger Björn Olofsson.

Men på många bättre begagnade bilar kommer eCall att sluta fungera under de närmaste två åren. Även många helt nya bilar drabbas. Telia är sist ut med att stänga ner nätet 2027.
– Det finns tre kategorier biltillverkare. Den första som har tänkt på det här, den andra som har 2G och 3G i bilarna men en teknisk lösning för att det ändå ska fungera. Sedan har vi en tredje kategori som helt struntat i att ordna detta. Om det är av besparingsskäl eller annat, det vet jag inte, säger Carl Erik Stjernvall, expert på M Sverige.

Hans organisation är kritisk mot biltillverkarna och myndigheterna. Istället för att tvinga dem att uppdatera systemen så att eCall får kontakt. Kommer Transportstyrelsen att lägga fram ett förslag på att undanta eCall från besiktningen.
– När de inte får kontakt med det här systemet så tänds en varningslampa och då blir fordonet underkänt. Men tanken med besiktningen är att man ska kunna åtgärda felet och sedan komma tillbaka, men de här bilägarna kan inte göra något, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.

Björn Olofsson är kritisk mot detta.
– Jag har precis börjat komma tillbaka. Förra måndagen arbetade jag för första gången och det känns bättre och bättre för varje dag. Jag tycker att det borde finnas eCall i alla bilar, utan det hade jag inte levt idag, säger Björn Olofsson.
LÄS MER: