Ebba Busch: Höj skatten på gamla bilar i stället

KD-ledaren Ebba Busch slår nu tillbaka mot kritiken efter att hon sa att ”elbilar kostar en miljon och uppåt”.
Hon menar i en debattartikel att folk på landsbygden behöver dragkrok och fyrhjulsdrift – då är startpriset 1 009 990 för en Tesla Model X. Hennes lösning är att höja skatten på äldre bilar. 
– Vi säger nej till halva malushöjningen och inför i stället något högre fordonsskatt för gamla bilar, mer än 18 år, och en skrotningspremie för samma fordonsgrupp, skriver Ebba Busch. 

Kristdemokratrenas partiledare Ebba Busch fick en hel del kritik efter att hon uttalat att elbilar är för rika och kostar över en miljon kronor. 

Nu förklarar hon sin tankegång i en debattartikel. Resonemanget handlade om att folk på landet behöver åtminstone en Tesla Model X för att kunna köra elektriskt. 

– För en familj som bor på landsbygden som vill ha en något större bil, med fyrhjulsdrift och med dragkrok är alternativen bland de rena elbilarna få. En elbil för 300 000 kronor räcker kanske för ett ensam- eller parhushåll utan barn i storstad.

Ute på landsbygden är inte laddnätet så väl utbyggt än, förutom för Tesla. När vädret slår om kan det bli minusgrader och ligga flera centimeter nysnö på vägen. Pålitlighet är viktig i dessa förhållanden, särskilt om det finns barn i bilen.Bland de nu marknadsförda elbilarna bedömer vi att för att möta de krav en större familj kunnat ställa på sina tidigare bilar krävs en investering på runt 700 000 kronor. Är dragkrok och fyrhjulsdrift absoluta krav, samt ett laddnät som möjliggör resor som om man körde diesel-, bensin- eller hybriddriven bil så krävs förmodligen Tesla model X. Startpriset för den är 1 009 990 kr, skriver hon tillsammans med KD:s andre vice ordförande Magnus Jacobsson på sajten Alltinget. 

I stället för att öka subventionerna på elbilar vill Ebba Busch behålla samma miljöbonus på laddhybrider som i dag. Dessutom vill hon höja skatten på äldre bilar. 

– Genom att säga nej till den bonusförändringen behåller Kristdemokraterna en hög bonus till rena elbilar på 60 000 kronor men försämrar inte för hybriderna. Vi säger nej till halva malushöjningen och inför i stället något högre fordonsskatt för gamla bilar, mer än 18 år, och en skrotningspremie för samma fordonsgrupp. På så vis höjer vi trafiksäkerheten och minskar utsläppen.