Dyrare besiktiga bilen med nya regler

EU:s nya regler kommer höja priset på kontrollbesiktning. Kommissionen vill klämma åt alla som kör diesel och mer än 10 år gamla bilar.
– Att gå från 14 månader som vi har idag till 12 månader innebär i sig en prisökning, säger Carl Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige. 

EU-kommissionen föreslår ett nytt regelverk för kontrollbesiktningar. Nu vill man ställa högre krav på utsläpp från dieselbilar och kontrollera de nya körassistanssystemen. 
– Det är inte konstigt att vi förnyar det här så att besiktningen går i linje med teknikutvecklingen. Som det är i dag så är det föråldrat och vi har länge krävt förändringar, säger Tord Fornander, ordförande för besiktningsbranschen.

I flera EU-länder höjs kritiska röster mot nya regler i besiktningen. Man är oroliga för att priset på kontrollbesiktning ska rusa i höjden när tidsperioden kortas och fler kontroller läggs till. Men här hemma är M Sverige mycket mer försiktiga. Förslaget kom för bara en vecka sedan och man vill ha tid att tänka efter. 
– Det är nog för tidigt att säga hur och på vilket sätt förändringarna kan komma att påverka besiktningen i Sverige, säger Carl Erik Stjernvall.

M Sverige är försiktiga med att kommentera de nya besiktningsreglerna, då förslag bara är en ecka gammalt. ”Men prisökningen enbart på grund av tätare besiktning blir ungefär 15 procent”, säger Carl Erik Stjernvall.

Äldre bilar och dieselfordon är de som straffas hårdast. EU-kommissionen vill sänka utsläppen och föreslår hårdare krav på mätningar av utsläpp.
– Problemen med att fusk med partikelfilter och AdBlue inte upptäcks behöver man förstås hantera, det har varit känt i flera år, säger Carl Erik Stjernvall.

Priserna på de utökade kontrollerna hamnar med stor sannolikhet på bilisterna. Besiktningsbranschen är nöjda med kommissionens förslag. 
– Det här ligger i linje med vad vi har önskat. Men vi har precis börjat titta på det och har svårt att uttala mig vad det kommer att innebära för bilägarna, säger Tord Fornander. 

I Tyskland kritiseras kommissionens förslag av den mäktiga bilistorganisationen ADAC. Enligt deras siffror kommer priset för kontrollbesiktning att rusa i väg med de nya reglerna. Men i Sverige är man mer försiktiga med att spekulera i framtida kostnader för konsumenterna.
– Delvis kommer vi att behöva skaffa ny utrustning. Men samtidigt fasar vi ut den gamla. Men det är väldigt svårt att säga om det kommer att bli dyrare att besiktiga i Sverige. Det här kom från kommissionen förra veckan och vi har precis börjat titta på det, säger Tord Fornander.

 Äldre bilar kommer att få det tuffare. Tidigare har vi i Sverige haft besiktning var 14:e månad för alla fordon. Men om förslaget går igenom gäller det tolv månader för alla bilar som är äldre än tio år.
– Sverige hade tills för några år sedan ett system där en siffra i registreringsnumret styrde bilens inställelsemånad. Då hade vi i praktiken ett system där besiktningen varade i tolv månader. Hur priset kan komma att påverkas är nog för tidigt att säga, säger Carl Erik Stjernvall.

För alla som kör äldre bilar kommer besiktningen att bli dyrare i framtiden. 
– Men att gå från 14 månader som vi har idag till tolv månader innebär i sig en prisökning när bilägaren går miste om en sjundedel av perioden. Så prisökningen enbart på grund av detta blir därmed ungefär 15 procent, säger Carl Erik Stjernvall.

Ovanpå det kan läggas kostnaden för utökade kontroller. Sverige har en av EU:s äldsta fordonsparker. Därför slår det här förslaget som allra hårdast mot oss och i synnerhet mot landsbygden. 
– Sen har vi i Sverige, jämfört med en del andra länder, en ganska gammal vagnpark. Det innebär att desto fler påverkas om regelverket justeras enbart för bilar äldre än 10 år, säger Carl Erik Stjernvall.
LÄS MER: