Här är den sorgliga bilden av Jaguars batterismäll. Märket tvingas köpa tillbaka 2760 brandfarliga elbilar. De går direkt till skroten.
Den lyxiga och fina elbilen Jaguar I-Pace har hamnat på skroten. Bland 20 år gamla uttjänta slitvargar står fina elbilar som borde rulla i många år till. Bilarna var bara 6-7 år gamla. En lokalbo i Trent i Dorset i England har delat de sorgliga bilderna över masskrotningen av Jaguar I-Pace på Charles Trent Bilskrot.
Till råga på allt har Jaguar tvingats betala ägarna till elbilarna för att köpa tillbaka dem. En smäll på 100-tals miljoner kronor. Tidiga modeller av Jaguar I-Pace har drabbats av ett komplicerat batteriproblem. Batteriet kan överhettas och börja brinna. Det har redan hänt med tre elbilar. Trots flera mjukvaruuppdateringar kunde inte Jaguar lösa problemet.
Good old JLR. Only company that could build an eV that isn’t reliable (or any more so than the fossil crap they make) or that they can recall and fix.
— eVNewt⚡️🔋🚙 (@newt7215) January 28, 2025
Instead these Jaguar iPace at my local car scrap yard, Charles Trent-recalled, refunded and now to be recycled. 🙄
Are the… pic.twitter.com/YdSPiJUJgg
Ägarna uppmanades att inte parkera i närheten av byggnader, men till slut fick Jaguar ge upp och köpa tillbaka 2760 elbilar. På senare årsmodeller har de kunnat lösa problemet genom att byta moduler i batteriet, men det gick inte på de tidiga bilarna.
Nu monteras de isär och stora delar går till destruktion, åtminstone batterierna. Elbilen Jaguar I-Pace har nu lagts ner och Jaguar planerar att lansera en ny superlyxig elbil som är mer än dubbelt så dyr. De flesta tillverkare har nu kommit tillrätta med sina batteriproblem, men vissa exemplar av Audi e-tron 55 är drabbade av liknande brandrisk som Audi ännu inte har löst.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter