Daniel sålde Sveriges dyraste bil: ”Känns fantastiskt”

Sveriges dyraste bil har bytt ägare. En Ferrari LaFerrari som annonserats ut på Blocket för 45 miljoner kronor är nu såld.
– Det är troligen den största bilaffären någonsin som gjorts i Sverige utanför auktionshusen, säger Daniel de Spinola, vd för Daytona Automobil i Västerås.


Att en Ferrari LaFerrari byter ägare i Sverige är väldigt ovanligt. Det finns bara sex bilar i landet, varav Per Gessle och Zlatan Ibrahimovic har varsin. För ett par månader sedan annonserade exklusiva sportbilshandlaren Daytona Automobil i Västerås ut en LaFerrari via sin hemsida och Blocket.


Bilen hade bara en tidigare ägare och 400 mil på mätaren och var i ett tämligen perfekt skick. Bilen stod fortfarande på samma däck som den lämnade fabriken med. Bilen är lackerad i den klassiska Ferrarikulören Rosso Corsa, utrustad med extra kolfiber och har fjädringslyft för att undvika skador vid farthinder och andra väghinder.
LÄS MER: Superbilen Vector W8 hittad efter 30 år – stals av Lamborghini

Oftast säljs så exklusiva bilar på auktioner, men det finns handlare som lyckas förmedla dessa rariteter. Nu kan vi berätta att Ferrari LaFerrarin har sålts av Daytona Automobil i Västerås för det utannonserade priset på 45 miljoner kronor. Affären är troligen den största för en enskild bil som gjorts i Sverige, utanför auktionshusen.

– Det har varit fantastiskt roligt att få förmedla affären. Man får nypa sig i armen, vi köpte den till eget lager och trodde på bilen. Att göra sådana här affärer handlar om att bygga relationer över tid. Bilen går till en mycket bra köpare, det känns väldigt bra, säger Daniel de Spinola.

Ferrari LaFerrari har varit en av världens mest beundrade superbilar alltsedan den avtäcktes på Genèves bilsalong 2013. Det var bland de absolut snabbaste bilarna världen hade skådat och Ferraris första hybridbil ansågs banbrytande och är än idag bland det snabbaste som finns.
LÄS MER: Superbilen Vector W8 hittad efter 30 år – stals av Lamborghini

Bilen har en 6,3-liters V12-motor på 800 hästkrafter i kombination med en elmotor på 163 hästkrafter. Tillsammans lämnar de 963 hästkrafter, vilket är tillräckligt för att slunga iväg Ferrarin upp till 100 km/h på 2,6 sekunder. Toppfarten är över 350 km/h. Prestandan slår än idag många nya superbilar.

Coupéversionen av superbilen finns bara i 499 exemplar och har en kolfiberkaross som togs fram av den legendariske konstruktören Rory Byrne som än idag hjälper Ferraris F1-stall, aerodynamiken är optimerad för bankörning. Bilen har en aktiv bakspoiler som kan justeras för att optimera prestandan beroende på körförhållanden.

Priserna på LaFerrari har ökat de senaste åren, och flera bilar har sålts för över 40 miljoner senaste tiden. För den som behöver sprida risken i sin investeringsportfölj kan en LaFerrari vara ett mycket trevligt komplement till andra mer volatila tillgångsslag. Att köpa en enda bil för 45 miljoner kronor kan ge låga underhållskonstnader jämfört med en större bilsamling, men oftast har den som äger en Ferrari LaFerrari redan några bilar i samlingen.