Skräckhistoria från däckfirma: Händelsen hade kunnat sluta riktigt allvarligt.
– Jag hade kunnat köra ihjäl mig själv, sonen och hunden, säger Cecilia Edrén.
Hennes däckbyte höll på att sluta i katastrof. Men som tur var hade den här kunden ögon och öron med sig.Hon använder inte bilen så mycket och kör bara när vägarna är torra. Därför hade hon haft däck som var lagliga året runt.
– Jag kör inte så mycket och hade därför haft allvädersdäck och om det blir för dåligt väder ställer jag den bara, säger Cecilia Edrén.
Men från denna vintern måste däck ha en speciell kvalitetsstämpel. Det är många bilägare med äldre däck som drabbats. Den nya lagstiftningen började fälla första december och innebär att alla dubbfria vinterdäck måste ha den här märkningen.
– Men så fick jag höra talas om den nya lagen med alptopp/snöflinga, det betyder att jag inte ens kunde parkera om bilen. Då bestämde jag mig för att köpa nya däck, säger Cecilia.
Hon bestämde sig för att hitta ett bra pris för att sätta på de nya däcken hon beställt hem. Därför ringde Cecilia runt till olika däckfirmor innan hon bestämde sig för en lokal aktör.
– Jag ringde runt till lite olika firmor och fick olika bud. Men till slut hittade jag en. Dit åkte jag med mina nya däck och gamla fälgar för att de skulle lägga om dem, säger Cecilia.
Däckverkstaden ringde när bilen var klar. Då promenerade hon dit för att hämta sin bil.
– Han ringde dagen efter och jag hämtade bilen, det kostade 1300 kronor. Men bara en dag senare så var det en kille som sprang efter mig och skrek. Jag hade ingen luft i däcken, säger Cecilia.
Givetvis blev hon bekymrad. Cecilia hade köpt nya däck och betalat en verkstad för att sätta på dem åt henne på ett fackmannamässigt. Då utgår man från att det ska fungera.
– Då körde jag tillbaka till däckfirman. Han pumpade däcken och sa till mig att hålla uppsikt för att de kunde läcka.
Men felet var inte avhjälpt trots att hon sökt upp verkstaden igen och bett dem åtgärda det.
– Ännu någon dag senare stod bilen helt på fälgarna. Jag blev bekymrad och ringde till däckverkstaden. Han skulle komma lite senare, men dök inte upp, säger Cecilia.
Hon tyckte att situationen var olustig. Men behöver samtidigt ha hjälp med bilen, den kunde inte stå på fälgarna nere på gatan.
– Dagen efter ringde jag igen, då blev han irriterad och sa att det var mycket att göra. Men en timme senare dök han upp, säger Cecilia.
Hon trodde att verkstaden skulle repareras utan någon kostnad. Men när Cecilia hämtade sin bil andra gången fick hon en ny räkning – trots att det var verkstaden som gjort fel från första början.
– Han tog betalt för en ny omläggning och vägassistans. Jag hade ingen aning om att man måste kränga av däcken för att byta ventilerna, säger Cecilia.
Hon får stöd av Däckbranschens Informationsråd. Där är man väldigt kritiska till hur däckverkstaden har behandlat den här kunden.
– Min rekommendation till damen är att anmäla det här till Allmänna Reklamationsnämnden. Det är helt klart ett felaktigt utförande av tjänster, säger experten Lasse Dahlqvist.
Han är inte nådig i sin kritik mot verkstaden. Han ger kunden helt rätt i sin kritik och hon ska ha pengarna tillbaka.
– Det är någon som har missat något. Men ansvaret ligger på däckfirman. Det finns inga ursäkter, det är ett felaktigt och icke professionellt utfört arbete, säger Lasse Dahlqvist.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.