CarUp avslöjar: Nya bilar måste byggas om – klarar inte bensinen om 3 år

CarUp kan avslöja att en helt ny bensinbil eller laddhybrid kan behöva byggas om redan om tre år för att klara den kommande bensinen regeringen beslutat om. 
Nya bilar som säljs i Sverige i dag är bara godkända för E10-bensin – redan 2023 får Sverige E15-bensin. 
– Regeringen sätter målet för reduktionsplikten, sedan får bolagen välja hur de uppfyller det här, säger Ebba Tamm tekniskt ansvarig på Svenska Petroleum och biodrivmedelsinstitutet till CarUp. 

Enligt ägarmanualen till en ny Volvo är det inte tillåtet att köra på bensin med högre inblandning av etanol än E10.

I förra veckan gick regeringen ut med nya direktiv för den så kallade reduktionsplikten. Nästa år är nivån sex procent, och stiger sedan linjärt till 28 procent år 2030. I praktiken innebär det att bensinbolagen måste blanda in mer etanol i bensinen. Redan nästa år blir det sannolikt E10-bensin, då sex procents reduktion innebär omkring åtta procent etanol i bensinen. 
– Vi väntar på de här detaljerna runt regelverket hur det nya förnybartdirektivet blir. E10 kommer för eller senare, vid årsskiftet gjordes det i Danmark, det är inte jättedramatiskt, säger Ebba Tamm på SBPI. 

Men redan år 2023 blir reduktionsplikten enligt regeringens plan 10,89 procent. I dagens läge finns nästan ingen syntetisk biobensin att få tag i, så reduktionen måste till största del ske med etanol, om inte någon ny typ av biobensin uppfinns. Det innebär med dagens teknik att omkring 15 procent etanol ska blandas in i bensinen redan om tre år. Om fem år ska bilarna köras på 21 procent etanol. 

Problemet är bara att de nya bilar som säljs i Sverige i dag bara är godkända för E10-bensin. En ny bensin- eller laddhybrid som säljs i dag i Sverige kan alltså behöva byggas om redan om tre år. 

Till exempel anger Volvo i sina bruksanvisningar för nya bilar att de inte ska köras på högre inblandning än E10. De största biltillverkarna kan i dag inte ange hur mycket etanol och biobensin deras nya motorer klarar. Men det är otillåtet att tanka den nya bensinen i bilarna. 

”Högre etanol än E10 (max 10 volymprocent etanol) är inte tillåtet.”, står det i manualerna för Volvos bilar av årsmodell 2020.

”Skador på bilen eller driftproblem omfattas inte av tillverkarens garanti om felet har orsakats av E-bränsle med mer än 10 % etanol.”, uppger Kia i sina ägarmanualer.

Andra märken som BMW klarar upp till 25 procents etanolhalt. CarUp.se har varit i kontakt med flera generalagenter som inte kan lämna något besked om hur bilarna ska klara den kommande bensinen, men att de ser över frågan.

Enligt miljödepartementet ska problemet lösas genom ökad inblandning av biobensin, som dock inte finns på bränslemarknaden i dag.
– Kort är tanken att det ska finnas en flexibilitet mellan kvoterna, men det kan också vara så att biobensin behöver användas för att nå kvotuppfyllelse på sikt, säger Jakob Lundgren, pressekreterare hos miljöminister Isabella Lövin.

Så stor blir reduktionsplikten i procent – år för år

20216,00
20228,44
202310,89
202413,33
202515,78
202618,22
202720,67
202823,11
202925,56
203028,00

Avser bensin. En reduktion av utsläppen med 15 procent betyder en inblandning av biobränslen på cirka 20 procent.

Källa: Regeringen.se