2022 blev året när elbilsbubblan brast. Totalt har 10980 miljarder kronor i värde har försvunnit från Tesla, Rivian, Lucid, Fisker, Polestar, Nio och andra hajpade elbilsaktier. De flesta elbilsbolag rasade mer i värde än Bitcoin under 2022. Bland de ”gamla” biltillverkarna klarade sig Ferrari, BMW och Mercedes bäst på börsen.
Förra året blev ett riktigt uselt år för den som äger aktier i biltillverkare. Värst drabbades de som äger aktier i elbilstillverkare. Vi kan med fog slå fast att 2022 var året då den omtalade elbilsbubblan brast. Aktieägarna i Lucid, Rivian och Canoo har fått se sina aktier falla med mer än 80 procent. Hajpade kinesiska bolaget Nio föll med 71 procent.
Teslas ras stannade på 69 procent, men är störst räknat i pengar. Nära 9000 miljarder kronor har gått upp i rök i Tesla, ett av historiens största ras i en enskild aktie. Totalt har 10 980 miljarder kronor i börsvärde försvunnit i de tidigare så hajpade elbilsaktierna, enligt en kartläggning som Carup har gjort. De flesta elbilsaktier har rasat mer än Bitcoin som klarade sig med ett tapp på 60 procent under 2022.
Vad var det då egentligen som hände? Raset kan inte förklaras med sämre lönsamhet. Tesla slog både omsättnings- och vinstrekord under 2022. De andra elbilsmärkena fortsatte att blöda lika mycket pengar som tidigare. Istället fick de stigande räntorna investerarna att omvärdera aktier som bygger på framtida drömmar och förväntningar om stora vinster. När högre räntor måste betalas blev det plötsligt avkastning här och nu som prioriterades.
Ett enda undantag till den stora nedgångarna bland elbilsaktier finns, kinesiska BYD som klarade sig med en nedgång på fem procent. De tyska prestigemärkena BMW och Mercedes klarade sig bäst på börsen bland de traditonella biltillverkarna, BMW:s tapp stannade på nio procent och Mercedes gick ner med elva procent. Både BMW och Mercedes är dock extremt lågt värderade sett till P/E-tal.
Ferrari lyfts av affärssajten CNBC fram som en succéaktie av under året, trots ett tapp på 18 procent. Aktien är världens högst värderade bilföretag sett till P/E-tal, som är ett mått på vinsten i förhållande till aktiekursen. Ferrar har kört om Tesla och har nu ett P/E-tal på 40, medan Tesla efter raset är nere på endast 38 i P/E-tal.
Hemligheten bakom Ferraris succé är att de begränsar produktionen för att göra att efterfrågan är större än utbudet. Det gör att de kan hålla bilvärldens högsta priser och vinster per bil. Alla modeller var slutsålda redan i november. Den nya SUV:en Ferrari Purosangue sålde för bra, så Ferrari fick stänga orderboken i slutet av november sedan bilen blivit slutsåld två år framåt. Bilen kostar över fyra miljoner kronor i Sverige. Trots tuffa tider förväntar sig Ferrari att 2023 blir ett lika bra år som 2022, deras rika kunder påverkas bara marginellt av lågkonjunkturen.
– Ferraris fokus på unik kvalitet och prestanda hos sina fordon är orubbligt och har drivit en meritlista av motståndskraftiga finansiella prestationer, såväl som betydande immateriellt varumärkesvärde och en sann lyxstatus, säger analytikern John Murphy på BofA Securities till CNBC. De uppmanar investerare att köpa aktien och har ett riktpris på 285 dollar, jämfört med dagens kurs på drygt 200 dollar.
Även Volvo Cars hade ett tufft år på börsen och aktien gick ner med 43 procent. Ännu sämre gick det för Polestar, aktien har gått ner med 53 procent sedan SPAC-noteringen på Nasdaqbörsen under midsommaraftonen.
Bland de största bilföretagen var det två jättar som valt att avvakta med elbilar som gick minst dåligt. Toyotas ledning har länge uttryckt en skepsis mot den snabba elektrifieringen och under 2022 gick aktien endast ned med 19 procent. Även Stellantis är sena med elbilar och de klarade sig med ett ras på 24 procent.
Efter ett ras på börsen följer ofta ett köpläge, även om man ska ha klart för sig att aktier inte alltid återhämtar sig efter att en bubbelvärdering har försvunnit. Många analytiker spår nu att Tesla spår inför en större uppgång igen och rekommenderar köp.
Elbilsaktierna som tappat mest i värde under 2022
Lordstown: -6 miljarder kronor
Canoo: -25 miljarder kronor
Fisker: -31 miljarder kronor
Nikola: -40 miljarder kronor
Polestar: -104 miljarder kronor
Nio :-417 miljarder kronor
Lucid: -595 miljarder kronor
Rivian: -803 miljarder kronor
Tesla -8959 miljarder kronor
Totalt tapp: 10980 miljarder kronor
Så gick världens bilaktier under 2022
BYD: -5%
BMW -9%
Mercedes -11%
Ferrari: -18 %
Stellantis: -24 %
Toyota: -27 %
Nissan: -35 %
Porsche: -38%
Volvo Cars -43%
General Motors: -43 %
VW: -46 %
Ford: -46 %
Polestar: -53%
Fisker: -57 %
Tesla: -69 %
Nio: -71 %
Lordstown: -69 %
Nikola: -75 %
Rivian: -82 %
Lucid: -83%
Canoo: -86 %
Källa: Finance Yahoo
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter