Bosse Bildoktorn: Idioti när batteribyte kostar mer än hela bilen

Varje dag pratas det om elbilar och om de är framtiden eller inte. Vi har intervjuat den ikoniske mekanikern Bosse “Bildoktorn” Andersson för att få hans synvinkel på den snabba utvecklingen. Själv har han inte valt att byta till elbil och kör vidare i sin Volvo V70.
– Idioti när batterierna är för gamla och det kanske kostar 400 000 kronor att byta batterier på en bil som är värd 50 000.

Bosse Andersson har arbetat som bilmekaniker sedan 1970-talet och är en ikon i den svenska bilvärlden. Han är mest känd från TV-programmet “Bosse Bildoktorn” där han hjälpte tittarna med de problem som kan uppstå med bilar. Vi har intervjuat Bosse Bildoktorn för att få hans synvinkel på elbilar och utvecklingen av eldrift.

Har du själv köpt en elbil, varför/varför inte?

– Nej, det har jag inte, vi befinner oss just nu i samma situation som år 1900. Då fanns det elbilar, det fanns ångbilar, det fanns bensinbilar, det fanns många olika varianter och alla hade för- och nackdelar. Idag är vi precis i samma paradigmskifte.

Vad kör du själv för bil?

– Jag har en Volvo V70 från 2016, ett av de sista exemplaren som byggdes innan V90-serien introducerades, den kör jag varje dag. Det första jag gjorde var att lämna in den på rostskyddsbehandling, han fortsätter:
– Grundtanken är att använda saker så länge som möjligt och på så sätt minimera slit- och släng mentaliteten. Och sen får vi se hur länge Volvon hänger med.

Är elbilar miljöräddare?

– Det är den stora frågan som många lär tvista om. I den bästa av världar när man till exempel har solceller på taket som är tillverkade på ett vettigt sätt och man laddar bilen hemma från solenergi eller vattenkraft så kanske den kommer ikapp sin problematik med tillverkningen av batterierna, säger Bildoktorn och fortsätter:
– Men sedan finns det en idioti när batterierna är för gamla och det kanske kostar 400 000 kronor att byta batterier på en bil som är värd 50 000. Bilen kanske är jättefin i övrigt, och då är man tillbaka i slit och släng mentaliteten.

– Jag hoppas elbilsbatterier blir billigare och billigare precis som med till exempel mobiltelefoner. På så sätt skulle man lättare kunna byta batterier på äldre bilar, säger han.
– Det viktigaste i hela debatten är att utnyttja alla resurser så mycket som möjligt. Har vi restprodukter som till exempel går att göra biobränsle på så ska vi göra det och använda det på ett vettigt sätt, säger Bildoktorn.

Är elbilar framtiden?

– Många företag vågar inte satsa på vissa saker i rädsla för att en ny regering ska ändra på skatter, miljöbonusar eller liknande. Det är för korta och för hastiga beslut som görs idag i samhället.
– Samtliga partier, även EU och kanske till och med FN borde gå ihop och hitta långsiktiga strategier när det gäller alternativa bränslen, säger han.
Andra läser även:

Vad är din syn på vätgas och syntetiska bränslen?

– Det är två mycket intressanta alternativ. Det har pratats mycket om vätgas under lång tid men det har inte hänt speciellt mycket. Nu är vi däremot i ett stadie där det faktiskt kan börja hända saker och ting, säger Bosse Bildoktorn och fortsätter:
– Det viktiga är att få en vettig infrastruktur kring det hela. 
– Tillverkningen av syntetiskt bränsle kräver mycket energi, men har man till exempel ett överflöd av vatten som forsar ur älvarna och kraftverk som går på högtryck, då kan man passa på att tillverka det.

Är dagens elbilar färdiga eller behöver de bli bättre?

– Elbilar är i ett utvecklingsstadie. Framför allt måste man ta ett steg tillbaka, säger Bildoktorn.
– Jag tittade nyligen på vad Volvo hade att erbjuda i form av elbilar och jag tycker att många bilar har onödigt mycket kraft, vem behöver 400 hk?, säger han.

– Många elbilar har också onödiga elektriska finesser, varje liten sak påverkar ju räckvidden. Bara en sån idiotgrej att man har en elektrisk knapp för att öppna handskfacket, säger han och fortsätter:
– Tänk dig en vanlig bensinbil om batteriet är tomt, då letar man rätt på instruktionsboken för att se var batteriet sitter. I en elbil kanske man inte kommer in i handskfacket om batteriet är slut för det går inte att öppna det. Det finns en moment 22-idioti i många av våra moderna bilar.
– Mitt sista råd till mänskligheten: cykla, säger Bosse Bildoktorn.