BMW togs på sängen av ”fat shaming” mot nya M5

Nu erkänner BMW ett misstag med sin fetaste modell. Nya BMW M5 har drabbats av ”fat shaming” för sin höga vikt. BMW såg det inte komma.
– Vad jag personligen har lärt mig är hur sociala medier fungerar, säger Frank van Meel, chef för BMW M. 

När nya BMW M5 lanserades nyligen var vikten det enda folk snackade om. BMW:s fetaste modell hånades för att den plötsligt blivit en av de tyngsta. Touringmodellen väger in på nästan 2500 kg. Nu erkänner chefen för BMW M att de gjorde ett misstag vid lanseringen. De ångrar inte vikten – men hur den presenterades. 

För första gången på 40 år hade en BMW M5 ett sämre effekt/viktförhållande än föregångaren. Dessutom var den långsammare än tidigare modellen, trots galna 727 hästkrafter från V8:an i kombination med laddhybriddrivlina. Redan innan lanseringen blev vikten känd, och det var det enda folk snackade om. 

– Vi berättade några siffror, inklusive vikten, och då var det den enda siffran folk började prata om. Det är lite svårt om man pratar om en bil. Det är som om man pratar om en idrottare; du borde veta om det är en sprinter eller en tungviktslyftare, eller en kille eller tjej som gör 10 grenar samtidigt, säger Frank van Meel till Carsales i Australien.

Chefen för BMW M fick lära sig en läxa om hur sociala medier fungerar. 
– För oss var det logiskt att bara säga allt, men vi underskattade lite upplevelsen av sociala medier, säger van Meel. 

Den nya modellen är 450 kg tyngre än sin föregångare. Men BMW hävdar att de förbättrat chassit så mycket att den mer eller mindre ska hänga med en lättare M5 på banan. Många kunder kommer nog ändå att använda sin M5 mestadels på motorväg och i bilköer. 

Nästa gång BMW lanserar en hybridmodell kommer de akta sig för att prata om vikt. 
– Du ser det med andra konkurrenter som har lärt sig mycket; varje konkurrent som för närvarande lanserar hybridiserade sportbilar avslöjar inte vikten förrän vid provkörningen, så det är nyckeln till lärdomen, säger han. 

BMW M5 är verkligen fet i dubbel bemärkelse. Kunderna verkar strunta helt i vikten. Enligt BMW är efterfrågan redan skyhög. 
– Vi har redan ökat vår produktionskapacitet ett par gånger och fortfarande ökar efterfrågan, och några mycket stora marknader är redan slutsålda för det första halvåret. Så faktiskt, nu är vi ganska nöjda, men jag blev lite förvånad över diskussionerna i sociala medier utan att ens ha kört bilen.
LÄS MER: