Biltillverkarna protesterar: Bromsa elbilsövergång i USA

En stor lobbygrupp som representerar de största bilmärkena protesterar mot USA:s nya planer på snabb övergång til elbilar. I gruppen ingår bland annat BMW, Ford, Toyota, Volkswagen och Volvo.
– Det får betydande konsekvenser för biltillverkare, arbetare, konsumenter och i slutändan tillgången på fordon som möter behoven hos individer, familjer och företag över hela landet, uppger Alliance for Automotive Innovation.

USA ligger långt efter Europa när det kommer till elektrifiering av bilparken. Nu protesterar den mäktiga lobbygruppen Alliance for Automotive Innovation mot de nya hårda mål för kolioxidutsläpp och därmed snabbare införande av elbilar som lagts fram i USA. 

Alliance of Automotive representerar bland andra BMW, Ford, General Motors, Toyota, Volkswagen, Hyundai, Kia, Ferrari, Honda, Mercedes, McLaren, Subaru, Porsche och Volvo Cars. De varnar nu för att minskningen av CO2-utsläpp som leder till 60 procent elbilar år 2030 och 67 procent elbilar år 2032 leder till stora utmaningar för tillverkning och leveranskedjor.

Volvo Cars ingår i organisationen som vill bromsa övergången till elbilar, trots att de ska sluta bygga bilar med förbränningsmotor från 2030.

Enligt organisationen kommer såväl biltillverkare, arbetare, konsumenter drabbas av betydande effekter. Det blir också svårt att få fram bilar som möter behoven hos individer, familjer och företag.

– Dessa föreslagna regler kräver i praktiken en ytterligare tiofaldig försäljningsökning på bara åtta år. EPA föreslår också de strängaste kriterierna för föroreningsbestämmelser någonsin, som bygger på i stort sett samma nivåer av nollutsläppsfordon, skriver gruppen i ett brev som citeras av Reuters

Gruppen anser att försörjningskedjan för batterier och elbilskomponenter kommer att vara för begränsad även år 2030 för att kraven ska kunna mötas. Något förvånande är att Volvo Cars, som ska sälja 50 procent elbilar redan 2025 och enbart elbilar från 2030, står bakom gruppen. Carup har sökt Volvo Cars för att höra varför de står bakom protesten.