Bilindustrins nya huvudvärk: Övervikt hos nya bilar

Bilindustrin har drabbats av ett nytt problem: Övervikt hos nya bilar. Medelvikten hos nya laddhybrider och elbilar är 32 procent högre än för en bensindriven variant, visar en ny granskning. Tyngst av alla i Europa är nya Volvo EX90 som väger 2818 kg. 

De senaste 20 åren har Europas bilar i genomsnitt blivit 21 procent tyngre. Genomsnittsbilen 2022 väger 1600 kg jämfört med 1328 kg 2002, visar en ny granskning från Jato som Motor1 publicerar. 

De senaste åren har utvecklingen accelererat på grund av laddhybrider och elbilar. Till exempel väger en elektrisk VV ID.3 32 procent mer än en bensindriven VW Golf. Men även högre säkerhetsstandard och olika hjälpsystem har bidragit till att nya bilar drabbats av obesitas.

Tyngst av alla nya europeiska bilar är nya Volvo EX90 som väger in på mastiga 2818 kg. Den bensindrivna föregångaren vägde 2105 kg, så Volvomodellen har på sju år blivit 34 procent tyngre.

Enligt olika experter kan tyngre bilar vara mer aggressiva mot andra bilar i olyckor, bidra till högre partikelutsläpp och vägslitage. Dessutom drar de mer energi trots att biltillverkarna arbetar hårt med att få ner luftmotståndet. Ännu finns inga begränsningar för hur tung en personbil får vara, mer än den övre gränsen på 3500 kg. Tidigare baserades fordonsskatten på vikt, men numera betalar alla elbilar 360 kronor per år, oavsett hur mycket eller lite de väger.