Polestar visar upp sin nya sportiga roadster O₂. Konceptbilen utmanar Tesla Roadster och pekar ut märkets nya formspråk. Dessutom har den en inbyggd drönare.
Svensk-kinesiska elbilsmärket Polestar visar upp en ny konceptbil. Den här gången är det en öppen elektrisk sportbil med namnet Polestar O₂. En bil som på sikt kan ses som en utmanare till Tesla Roadster.
– Polestar O₂ visar riktningen för vårt varumärke. Den visar upp vår framtida potential och är ett smakprov på vad vi kan designa och konstruera med den talang och teknik vi har internt. Bilen ser fantastisk ut och det är en underbar upplevelse att kunna köra med taket nere utan att höra en förbränningsmotor, säger Polestars vd Thomas Ingenlath.
Polestar O₂ är designad för en livlig körupplevelse som samtidigt enligt märket samtidigt är förtroendeingivande och lekfull. Bilen är byggde på en version av den nya epoxylimmade aluminiumplattformen som företagets brittiska forsknings- och utvecklingsavdelning har tagit fram för Polestar 5.Platformen ger extra hög vridstyvhet och fina köregenskaper.
– Polestar O2 är vår vision om en ny era för sportbilar där vi förenar den härliga känslan av att köra öppet med elektrisk mobilitet. Precis som med alla våra bilar handlar den dessutom om mer än bara snabb acceleration rakt fram; det är när du vrider på ratten som det riktiga roliga börjar, säger designchefen Maximilian Missoni.
Designen är nära besläktad med konceptbilen Polestar Precept. Polestar O₂ har en låg, bred kaross, en kompakt 2+2-kupé, minimala överhäng och ett långt axelavstånd. Aerodynamiken är anpassad för att maximera räckvidden med dolda designfinesser, som integrerade kanaler som förbättrar luftflödet över hjulen och karossidorna. Bakljusen skär genom luften på ett sätt som minskar turbulensen bakom bilen.
Interiören är gjord av ett nytt mono-material i termoplast. Begreppet ”mono-material” syftar på att ett enda grundmaterial är använt vid tillverkningen av olika komponenter.Återvunnen polyester det enda materialet som använts till alla mjuka komponenter i inredningen: stoppning, lim, 3D-stickade fibrer och icke-vävd laminering.
En innovativ finess är att bilen har en inbyggd drönare integrerad bakom baksätet. Den går att aktivera när bilen rör sig för att spela in videofilmer medan man kör. Polestars ingenjörer har utvecklat en särskild vinge som åker upp bakom baksätet för att skapa ett lugnt område med undertryck som gör att drönaren kan lyfta när bilen är i rörelse. Drönaren är autonom och följer automatiskt bilen i hastigheter upp till 90 km/h.
Föraren kan välja mellan en vy ovanifrån – perfekt om man kör längs med kusten – eller en mer actionfylld vy med en sportigare stil. Efter inspelningen kan drönaren återvända till bilen på egen hand. Videoklippen kan redigeras och delas direkt från bilens 15 tum stora infotainmentskärm när bilen står parkerad.
– Vi ville betona de nya sätt på vilka man kan uppleva en bil som Polestar O2. Att integrera en autonom kameradrönare var något som gjorde att vi kunde tänja på gränserna för innovation. Att kunna använda drönaren snabbt utan att först behöva stanna och lasta av den är en viktig fördel med denna innovativa design, säger Maximilian Missoni.
Om konceptbilen i likhet med Polestar Precept ska bli verklighet berättar inte Polestar, men om intresset är tillräckligt stort är det säkert ingen möjlighet. Kanske blir bilen till och med produktionsklar innan Tesla Roadster som köparna nu väntat på i över fyra år och som inte tycks bli klar inom det närmaste året heller.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter