Volvo vill vända sig till en yngre publik med sin nya elbil Volvo EX30. Designen är lite tuffare än på stora EX90 – den nya SUV:en ansluter sig till Volvos formspråk med Tors Hammar-lyktor och en skulpterad kaross. Här kan du ta del av foton och filmer nya EX30 i ett stort bildspecial.
Nya Volvo EX30 blev en av de sista bilarna som designades av Volvos sparkade designchef Robin Page. Han har nu värvats till Bentley och lyste med sin frånvaro när vd Jim Rowan visade upp EX30 i modemecket Milano.
Är då Volvo EX30 en modeaccessoar i klass med Prada, Bvlgari och Gucci? Nja, inte riktigt kanske. Volvo satsar på ett mer minimalistiskt skandinaviskt designspråk. Nya EX30 ser ut som en krympt och mer bullig version av EX90. Den påminner mer om konceptbilen Volvo Concept Recharge som visades för ett par år sedan.
Trots att det inte behövs på en elbil har Volvo behållit en stor front på den lilla SUV:en, troligen för att ge bilen ett mer robust och säkert intryck. Tors Hammar-lyktorna finns förstås på plats och de skulpterade sidorna. Motorhuven är av musseltyp och går ner på skärmarna som på XC40 och gamla Saab 900. Bilen kommer också i ett tufft Cross Country-utförande nästa år.
Interiören är mer eller mindre en kopia av Tesla. Den gamla instrumentpanelen har rationaliserats bort och alla funktioner sköts nu från skärmen i mitten. Även hastigheten visas i mittskärmen, på samma sätt som Tesla.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter