Avskyr kvaliteten – ändå rekommenderar Tesla-ägare bilen till andra

Tesla och Polestar gör de bästa elbilarna – enligt ägarna. Inga andra rekommenderar sina elbilar mer. Trots det är Teslaägarna är mest missnöjda av alla med kvaliteten och Polestarägarna vill se bättre räckvidd. 

Vilken är den bästa elbilen? Frågan är nästan omöjlig att svara på, trots alla tester vi motorjournalister gör. Även om vi kan jämföra hårda nyckeltal i olika tester handlar det i slutändan om vad ägarna tycker om sin bil. 

Tyska Uscale EV Benchmarking Study 2022 har intervjuat 3400 elbilsförare för att försöka ta reda på vilka elbilar som är bäst i ägarnas ögon. Enligt Uscale är bilar känslomässiga produkter – och det som verkligen räknas är därför vad förarna i slutändan tycker. 

– När du arbetar med kundfeedback finns det några aspekter att ta hänsyn till. Kunder mäter till exempel alltid sin upplevelse av en bil mot deras förväntningar. En viktig faktor som påverkar förväntningarna är priset. Jag förväntar mig mer av en Porsche Taycan än av en Renault ZOE. Så det händer att en Dacia teoretiskt kan prestera bättre än en Porsche, skriver Dr Axel Sprenger som genomfört studien.

Uscale intervjuade ägarna om bilen och dess funktioner och vilka problem de stött på. Det viktigaste nyckeltalet i studien är viljan att rekommendera sin bil till andra, den så kallade Net Promoter Score. Det visade sig att viljan att rekommendera en elbil gått ner med fem procentenheter från förra året, från 30 procent till endast 25 procent i år. 

Tabellen visar vilka elbilar som är mest rekommenderade till andra i procent av ägarna

Bästa elbilarna

Två bilmärken sticker ut rejält i mätningen. Det visade sig att Tesla och Polestar är de överlägset bästa elbilarna om vi ska tro på Net Promoter Score. Hela 81 procent av Teslaägarna rekommenderar sin bil till andra, Polestar ligger hack i häl med 80 procent. Kia och Skoda som ligger på delad tredjeplats ligger långt bakom på 58 procent.

Tesla tar förstaplatsen trots att ägarna är missnöjda med kvaliteten. Så många som 39 procent tycker att Tesla ska prioritera kvaliteten. Ännu fler vill att Tesla ska jobba bort buller, vibrationer och stökigheten från bilen. Appen, räckvidd mjukvaran och laddningsstyrningen verkar å andra sidan vara extremt starka sidor där få ägare tycker att förbättringar behövs. De flesta går inte så längt som Tuomas Katainen som sprängde sin Tesla. För trots visst missnöje toppar Tesla ägarundersökningen.

Polestar-ägarna är å andra sidan missnöjda med räckvidden, 38 procent vill att Ingenlaths gäng ska fokusera på räckvidd, och 62 procent vill få ner förbrukningen på bilen. Få andra bilmärken har sämre betyg när det gäller räckvidd och förbrukning. Polestars app verkar inte heller vara någon hit, hela 65 procent vill se förbättringar. Mer än var tredje vill att Polestar förbättrar mjukvaran. Men som helhet älskar ägarna bilen och 80 procent rekommenderar den till andra.

Sämsta elbilarna

De sämsta elbilarna enligt mätningen är Opel, Aiways, Peugeot och Nissan. När det gäller Nissan är Net Promoter Score på minus 57, vilket innebär att 57 procent av ägarna avråder från att köpa en Nissan. Vi ska ha i åtanke att detta gäller gamla Nissan Leaf och inte den nya Nissan Ariya

Den första bilen bland alla nya kinesiska bilmärken i mätningen är Aiways. Den hamnar i bottenträsket i mätningen, 24 procent av ägarna avråder andra från Aiways. Hela 87 procent av ägarna vill se förbättringar av mjukvaran i bilen. 

Trots att Volkswagen, Skoda och Audi delar elbilsplattform skiljer det kraftigt i nöjdhet mellan märkena. Nästan dubbelt så många rekommenderar Skoda Enyaq jämfört med Volkswagens ID-modeller. Kanske beror det på Volkswagens trassel med ID.3-modellen.  

Ford bygger sin elbil Mustang Mach-E på en egen plattform och den slår Audi, BMW, Mercedes, Porsche och Volkswagen när det kommer till hur många som vill rekommendera elbilen. Nästa år kommer Ford med en ny elbil på Volkswagens plattform.