Nu släpper Audi en riktig värsting till laddhybrid.
Nya Q8 TFSI e quattro får hisnande 462 hk.
0 till 100 km/h går på 5,4 sekunder – och strömmen räcker i 45 km till ren eldrift.
Audi breddar modellprogrammet med fler laddhybrider. Audi Q8 kommer nu med en V6 TFSI-motor tillsammans med en elmotor och quattro fyrhjulsdrift. Q8 60 TFSI e quattro får en systemeffekt på hela 462 hk. Vridmomentet är rejäla 700 Nm.

Förbränningsmotorn 3.0 TFSI utvecklar 340 hk, har ett vridmoment på 450 Nm. Elmotorn har en toppeffekt på 134 hk och sitter integrerad i den 8-stegade tiptronic-växellådan. Litiumjonbatteriet är placerat under bagageutrymmet och har en effekt på 17,8 kWh..
Den permanenta fyrhjuldriften quattro har en mellandifferential med mekanisk reglering. Normalt leder mellandifferentialen 40% av motorns drivkraft till bakaxeln och 60% till framaxeln, men vid behov kan större delen av kraften fördelas på den axel som har bäst grepp. Upp till 85 % kan fördelas till framaxeln och upp till 70 % till bakaxeln.
Med båda drivkällorna inkopplade går 0 till 100 km/h på 5,4 sekunder med en elektroniskt begränsad topphastighet på 240 km/h.
Förbeställningar av laddhybriden börjar denna vecka hos de svenska Audi-återförsäljarna. Audi Q8 TFSI e quattro har ett ca pris från 933.100 kr.


Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter