Tesla tvingas nu rea ut 1000-tals lagerbilar över hela Europa. Det är ett enormt svaghetstecken både för Tesla och bilmarknaden i stort. Och det lär inte gå bättre för andra biltillverkare som inte ens sänkt priserna. Jag ser flera tecken på att ett blodbad är att vänta i bilbranschen.
ANALYS – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Många blir överraskade av att Tesla nu tvingas rea ut sina bilar ytterligare trots att de nyligen chocksänkte priserna med upp till 150 000 kronor och Elon Musk talat om rekordstor efterfrågan. Det framstår som desperat med ytterligare en stor prissänkning på nya Teslor.
Rean pågår just nu i alla europeiska länder, totalt är det 1000-tals bilar som måste reas ut för att Tesla inte ska stå med stora osålda lager. Model Y som för mindre än två månader sedan kostade 689 990 kronor går nu att köpa för 516 770 kronor. Många som väntar på leverans kommer säkert att ta en billigare lagerbil istället.
I Sverige talar bilbranschen om att ”privatmarknaden är kall” efter räntehöjningar och borttagen klimatbonus. Tyska biltillverkare rapporterar om kraftigt fallande orderingång som kommer att visa sig senare i år, även om leveranssiffrorna är starka just nu.
Jag tycker tecknen är lite för tydliga: Det stundar ett blodbad i bilbranschen. Om inte ens Tesla kan sälja sina bilar efter de chocksänkta priserna kommer övriga tillverkare som nu har betydligt högre priser få det ännu svårare när de sålt slut på sina orderstockar med lång leveranstid. Samtidigt så ska 14 nya kinesiska biltillverkare kriga sig in på marknaden.
Dessutom riskerar priser som sänks flera gånger göra att många väntar med att köpa bilar, något som spär på raset ytterligare. Kalla det blodbad eller perfekt storm. Redan nu i februari såg vi att konkurserna i motorbranschen rusade med 48 procent i Sverige. Enligt Vroom var det 35 procent färre privatpersoner som köpte ny bil, vilken bransch klarar ett sådant tapp?
Med en ränta på närmare åtta procent på billån och leasing är det helt enkelt väldigt få människor som har råd att byta bil längre, särskilt inte när alla andra kostnader rusat i höjden. Jag tror att det vi nu ser början på är en kris där bilhandlare och biltillverkare med de svagaste musklerna kommer att slås ut. Krisen har ännu så länge skjutits upp av extremt långa leveranstider, men när inte ens Tesla kan sälja slut på sina prissänkta bilar är det illa. Vem sjutton ska ha råd att köpa alla dyra elbilar som nu tillverkas?
Som bilköpare är det riktigt svårt att veta hur man ska agera nu. Ska jag beställa en bil idag – med risken att den är 170 000 kronor billigare om ett par månader? Det verkar osäkert att köpa en ny bil just nu oavsett om väljer en Tesla eller ett annat märke som inte ens sänkt priset ännu. Kanske är det bästa att vänta ut Teslas nästa rea som kan bli ännu större när räntan gått upp ännu mer? Både Tesla och andra biltillverkare kommer behöva dra ner på tillverkningen om inte marknaden ska översvämmas av bilar som måste säljas genom extrem prisdumpning.
LÄS MER: Här är Teslas nya jätterea
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter