Tidigare Volvodesigner återupplivar 240-konceptet i en ny billig elbil. En ny enkel elbil utan finesser till ett rekordlågt pris. – Det här har jag drömt om sedan studietiden, säger Trisha Johnson till Dezeen.com.
Nyligen kläckte bilgurun Fredrik Grufman en kittlande idé. Hans förslag var att återuppliva den klassiska Volvo 240. En enkel bil som aldrig går sönder och med vevande fönsterhissar. – Låt oss leka med tanken att göra en modern 240 som uppfyller dagens krav. En basic bil som moderniserats, som om 80-talet aldrig tog slut, bara långsamt evolverade, som en licensbyggd Fiat i Turkiet. 60-talsdesign med LED-lampor och billig interiörplast, säger Fredrik Grufman.
Han gjorde till och med bilder på hur den här bilen skulle se ut. Men sedan skrotade Fredrik Grufman sin idé. Innerst inne tyckte han inte att det var rimligt. Men nu kommer den amerikanska biltillverkaren Slate med något nästan identiskt. Till sin hjälp har de också anlitat den tidigare Volvodesignern Trisha Johnson för att rita sin enkla och billiga pickup som kan förvandlas till en SUV med moduler du sätter på själv. – Ända sedan studietiden har jag funderat över att bygga en bil som vänder sig till den här kundgruppen. Men med åren märkte jag att mitt arbete kom allt längre ifrån den här drömmen eftersom jag bara arbetade med dyra bilar. Men nu har jag faktiskt förverkligat detta, säger Trisha Johnson.
Volvo 240. Nya Slate är en pickup som kan förvandlas till SUV. Instrumentpanelen är minst lika enkel som en Volvo 240 från 1980-talet. Karossen har stryktåliga paneler som skruvas fast på ramen.
Resultatet är nya Slate. En elbil helt utan finesser för 250 000 kronor. Den är så enkel att det inte ens finns en radio och fönsterrutorna får man själv veva ner. Mobilen ska användas istället för pekskärm. Hela idéen går emot tidens takt med att bygga allt större och dyrare bilar för en begränsad kundgrupp. – Mitt examensarbete handlade om att bygga en bil som de allra flesta kunde köpa. Att tillverka en bil som alla kan köpa är en sak, men att bygga något som de flesta vill ha, det är något annat.
Den nya bilen levereras med ett batteri som klarar att gå ungefär 25 mil. Man kan välja ett större batteri med laddningskapacitet för 38 mil. Detsamma gäller finesser som radio och pekskärm. Allt detta kan beställas och monteras av Slate, en auktoriserad verkstad eller själv hemma i garaget.
Slates nya elbil finns bara i en färg. En grå nyans som designern själv har valt efter att hon blev fascinerad av ett fotografi. – Jag såg en bild på en haj som blivit skadad. Den flöt omkring misshandlad och eländig, men såg fortfarande ändå stolt ut och var på bettet att hugga om det behövdes, det blev inspiration till designen. LÄS MER:
Här är okända skräcksiffran om den tyska bilindustrin. Arbetskostnaden för tyska bilbyggare ligger på en astronomisk nivå jämfört med Kina och USA. – Frågan uppstår hur vi ens kommer att kunna fortsätta möjliggöra fordonstillverkning i Tyskland i framtiden, säger Oliver Wyman, chef för analysföretaget Oliver Wyman.
Tyska bilindustrin har under en längre tid haft det tufft, där flera företag tvingats gå i konkurs. Tidigare har vi på Carup lyft fram att en tysk bilbyggare tjänar i snitt 57 000 kronor, vilket är mer än många svenskar med chefsjobb. Nu visar en ny studie gjord av företaget Oliver Wyman skräcksiffror som avslöjar en tydlig orsak till varför den tyska bilindustrin har det extra tufft just nu.
I studien jämfördes kostnaderna för 250 bilfabriker runt om i världen, och resultatet visar att Tyskland är det land i världen där det är överlägset dyrast att producera bilar. Det kostar ungefär 32 000 kronor i arbetskostnader för varje bil som produceras i de tyska fabrikerna. Det är ungefär dubbelt så mycket som vad det kostar i USA. Jämfört med Kina kan det kosta 78 000 kronor mer att tillverka en bil i Tyskland. Arbetskostnaden i Tyskland är 5,5 gånger högre än i Kina. Arbetskostnaderna för att tillverka en bil utgör oftast runt 65 procent av den totala kostnaden enligt studien.
Tyska bilbyggare tjänar överlägset mest.
Alltså hade det varit nästan hälften så dyrt för många tillverkare att flytta sina fabriker från Tyskland till USA, vilket Donald Trump hade gillat. Studien visar också tydligt varför den inhemska bilproduktionen i Tyskland har minskat med mer än en fjärdedel under det senaste decenniet, och varför nedgången sannolikt kommer att fortsätta. – Om volymerna fortsätter att minska kommer många medelstora leverantörer antingen att lämna oss eller gå i konkurs helt, säger Fabian Brandt, chef i Tyskland för Oliver Wyman, till Handelsblatt.
Resultatet från undersökningen visar också att det finns flera länder som faktiskt erbjuder en billigare arbetskostnad än Kina. Länder som har en billigare arbetskostnad än Kina är följande: Turkiet, Mexiko, Rumänien och Marocko, där genomsnittskostnaden för det sista landet ligger på 1 003 kronor. Det är oklart vad bilbyggarna vid Renaults fabrik i Marocko tjänar, men vi kan konstatera att det inte lär vara i närheten av de 57 000 kronor som de tyska bilbyggarna tjänar. Volvo Cars svenska fabriker ingick inte i studien.
Teslas problem växer. På fabriken i Texas står åtta månader gamla Cybertrucks utan köpare och riskerar att bli offer för råttor. Nu stoppar man tillfälligt produktionen av både Cybertruck och Model Y.
Teslas framtidshopp Cybertruck har blivit ett växande problem – bokstavligt talat. Nu står tusentals exemplar och samlar damm på företagets fabriksområde i Texas. Samtidigt har produktionen pausats i ett försök att hantera det växande lagret. – Våra scheman har varit alltmer oförutsägbara sedan februari, säger en anställd till Business Insider.
I samband med den amerikanska minneshelgen Memorial Day har Tesla bett arbetare vid fabriken i Austin att stanna hemma under en vecka. Produktionen av både Cybertruck och Model Y stoppas tillfälligt, enligt uppgifter från flera anställda. Vissa har erbjudits betald ledighet och andra möjlighet till utbildning. Men inga fordon kommer att tillverkas.
Det verkar som att Tesla överproducerat Cybertrucks. Foto: JoeTegtmeyer (via X)
Beslutet ses som ett försök att parera en fallande efterfrågan, särskilt på Cybertruck. Modellen lanserades med pompa och ståt men försäljningen har inte lyft. I stället står tusentals exemplar kvar utan ägare. Många av dem är dessutom märkta med “Foundation Series”. Det är en version som slutade tillverkas redan i oktober 2024. Det betyder att vissa bilar stått ute i över ett halvår.
Foundation Series slutade tillverkades redan oktober 2024. Ändå står många osålda kvar.
Tesla har tidigare skyllt på att produktionen fortfarande är i uppstartsfas. Men kunder har kunnat beställa och få leverans av en Model Y med kort varsel sedan flera månader, vilket snarare pekar på att det är intresset som saknas – inte tillgången.
Situationen förvärras av rapporter om att vissa Cybertrucks kan ha tagit skada av att stå stilla så länge. Bromsar och däck riskerar att behöva bytas och flera parkerade elbilar har utsatts för gnagare. Enligt uppgifter till Business Insider har bemanningsföretaget som hyr ut personal till Tesla redan sagt upp 50 arbetare från fabriken i Texas. Andra berättar att övertid inte längre är tillåten och att de som ändå jobbar extra kan riskera disciplinära åtgärder.
Foto: JoeTegtmeyer (via X)
Tesla och vd:n Elon Musk har haft ett turbulent år. Elbilsmarknaden har blivit allt mer konkurrenskraftig. Samtidigt har Musks utspel i offentligheten väckt kritik vilket tros ha påverkat bolagets försäljning. Även om Tesla själva hävdat att oron är överdriven, bekräftades den svaga efterfrågan i kvartalsrapporten tidigare i år. Där föll både omsättning och försäljningssiffror kraftigt. Aktien går dock i motsatt riktning. Nu har en stor del av raset som skedd tidigare i vår hämtats in och aktien är endast ned 16 procent i år. LÄS MER:
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.
Volvo byter ut sin norska vd. Nu tar en svensk över Volvo i Norge.
Volvo Cars har en stark position i Norge och en marknadsandel på 8,6 procent. Förra året såldes 11 118 nya Volvobilar. I elbilslandet Norge har EX30-modellen blivit en stor framgång och en av Norges mest sålda bilar. Nu försöker Volvo få lyxsugna norrmän att slå till på nya EX90.
Norrmannen Hermod Wallestad har varit tillförordnad vd för Volvo Cars i Norge sedan i november Nu får han kliva tillbaka till sin gamla roll och jobba med återförsäljutveckling. Istället tar svenske Martin Persson, 54, över som ny VD för Volvo Car Norge.
Persson kommer närmast från rollen som chef för Volvo i Asien/Stillahavsområdet exklusive Kina. Han har tidigare varit chef för Volvo i flera länder. – Jag är väldigt stolt över att ta över ansvaret för Volvo Cars i Norge. Volvos varumärke står starkt bland norrmännen, och den elektrifierade norska marknaden är helt unik i ett globalt sammanhang, säger Martin Persson. LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter
Bilmärke stämmer kritisk bloggare på 14 miljoner kr
Kinesiska elbilsmärket Avatr stämmer en bloggare på 14 miljoner kronor. Influencern Zurich Beileye påstår att Avatr ljuger om elbilens luftmotstånd.
Att vara kritisk mot biltillverkare kan komma med ett högt pris. Åtminstone om du bor i Kina. Kinesiska bloggaren Zurich Beileye gick ut med påståenden om att elbiltillverkaren Avatr skulle ha manipulerat sina tester av luftmotståndet och gått ut med att bilen har lägre luftmotstånd än vad den har. De ska ha använt prototyper för att få låga värden. I Kina är strömlinjeformen på nya elbilar en viktig fråga.
Avatr tillbakvisade anklagelserna och gick ut med att en produktionsversion av Avatr 12 använts i testerna. – Sociala medieskaparen ‘Zurich Beileye’ har tagit innehåll ur sitt sammanhang och medvetet skapat förvirring bland allmänheten, vilket ytterligare vilselett allmänheten om våra testresultat och produktigenkänning, vilket orsakar ytterligare skada på vår varumärkesimage, uppgav Avatr i ett utttalande.
Men de nöjde sig inte med det. Nu stämmer de dessutom bloggaren på 14 miljoner kronor, uppger Carnewschina. De misstänker dessutom att konkurrenter använder ”svart PR” för att svartmåla tillverkaren. De har utfäst en belöning på sju miljoner kronor till den som kan komma med information som bevisar organiserad svartmålning av Avatr från konkurrenter. LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter