Så ska batteriet i 80 000 elbilar få ett andra liv

Batteriet i en elbil har ett högt värde och i många fall lever det längre än resten av bilen. I Norge har Nissan ingått ett nytt samarbete där de ska börja återanvända elbilsbatterier. I Norge finns det runt 80 000 exemplar av elbilen Nissan Leaf.

Av alla elbilens delar är batteriet oftast den absolut dyraste komponenten. Idag är det också tydligt att batteriet i en elbil i de flesta fall lever längre än själva bilarna. Alltså finns det ett stort värde i att försöka återanvända batterierna, vilket många inte gör idag. Men i Norge har Nissan nu ingått ett nytt samarbete med Stena Recycling där de ska försöka återanvända elbilsbatterier vid en ny anläggning.

I Norge finns det över 80 000 Nissan Leafs idag, och detta gör att samarbetet mellan Stena Recycling och Nissan har stor potential. Genom avtalet mellan parterna kommer Stena Recycling att få ständig tillgång till använda batterier som fortfarande har potential att användas, men som har monterats bort från elbilen på grund av ålder eller för att försäkringsbolaget har skrivit av dem.

Nissan Leaf. Foto: Nissan

Vid en anläggning utanför Oslo kommer batteriet att diagnostiseras för att avgöra vilka delar som kan återanvändas eller återvinnas. Genom samarbetet hoppas Nissan och Stena Recycle att en stor del av de utdömda batterikomponenterna ska få nytt liv i ytterligare 10–15 år.

– Genom detta samarbete kan vi erbjuda begagnade produkter och samtidigt bidra till att minska vårt miljöavtryck i linje med våra ambitioner om koldioxidneutralitet till 2050, säger Stian Thrane, kommunikationschef för Nissan i Norge, till TV2.
LÄS MER: