Det ska bli omöjligt för elbilsbatterier att börja brinna. Redan nästa sommar inför Kina regeln, tillsammans med flera andra krav.
– Det nya standarden ska skydda konsumenternas liv bättre, säger en representant från CATL.
Kina inför en ny lag som ska göra det omöjligt för elbilsbatterier att börja brinna – även om något går snett inne i själva batteriet. Den banbrytande regeln börjar gälla i juli 2026 och innebär ett helt nytt säkerhetstänk i världens största elbilsmarknad, rapporterar CarNewsChina.
– Den nya standarden kommer att minska risken för batteribränder efter kollisioner i elbilar och skydda konsumenternas liv bättre, säger en representant från batterijätten CATL.
Den kinesiska regeringen har beslutat att alla elbilar från och med sommaren 2026 måste klara betydligt tuffare krav än tidigare. Bland annat ska ett batteri som drabbas av så kallad thermal runaway (en reaktion som tidigare ofta lett till bränder) inte få fatta eld eller explodera överhuvudtaget. Röken som bildas får heller inte vara skadlig för dem som sitter i bilen. Bakgrunden till beslutet är delvis en uppmärksammad olycka i mars, där en Xiaomi SU7 fattade eld efter en kollision. Utredningen pågår fortfarande.

En annan nyhet är att batterier måste klara 300 snabbladdningscykler utan att börja brinna eller explodera, även om de sedan kortsluts. Dessutom införs krocktester där batteriets undersida slås i, för att se hur väl det står emot påfrestningar underifrån.
Kinas tidigare regler krävde bara att en varningssignal skulle hinna gå ut fem minuter innan ett batteri började brinna. Den nya standarden går alltså mycket längre, och gör Kina först i världen med att helt förbjuda batteribränder i lagtext.
Branschen är positiv till de nya kraven, även om de innebär stora förändringar. För små och mellanstora tillverkare kan det bli dyrt att anpassa sig, men på sikt väntas den nya lagen leda till färre olyckor, billigare försäkringar och mindre underhållskostnader.
Kinesiska CATL, som är världsledande på elbilsbatterier, säger att deras teknik redan är redo. De har haft batterier som stoppar eldspridning sedan 2020. Men för att klara de nya kraven krävs enligt dem ett nära samarbete mellan bil- och batteritillverkare.
För den som är nyfiken på vad som faktiskt krävs av ett batteri efter 2026 är det sista testet också det mest anmärkningsvärda: Batteriet ska fortfarande vara helt säkert – även om det redan är på väg att explodera.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.