Nytt mirakelbatteri dubblar räckvidden – ska tillverkas i år

Världens största batteritillverkare CATL visar upp ett nytt superbatteri kallat ”Condensed Battery”. Cellerna har nästan dubbelt så hög energitäthet som dagens elbilsbatterier och öppnar upp för att börja med eldrivna flygplan inom trafikflyget. Batteriet ska även dubblera räckvidden i elbilar. Tillverkningen startar redan i år. 

Den kinesiska batteritillverkaren CATL visar upp ett nytt batteri som kan revolutionera elbilar och göra elflygplan inom trafikflyget tekniskt möjliga även på något längre sträckor. Till skillnad mot många andra så kallade superbatterier är tekniken färdig för serieproduktion och tillverkningen börjar senare i år. 

Energitätheten är hela 500 Wh/kg på cellnivå, vilket är nästan dubbelt så högt som dagens bästa litiumjonbatteri. Teknologin kallas “Condensed Battery”, och är en slags blandning mellan solid state och flytande elektrolyt. 

Batteriet kommer göra så att eldrivna flygplan slår igenom, enligt CATL.
Zeekr 001 har visats med ett CATL-batteri som ger 100 mils räckvidd – det nya batteriet har ännu högre energidensitet.

– När elektrifieringen sträcker sig från marken till himlen kommer flygplanen att bli renare och smartare. Lanseringen av kondenserade batterier kommer att inleda en era av universell elektrifiering av sjö-, land- och lufttransporter, öppna upp fler möjligheter för industrins utveckling och främja uppnåendet av de globala koldioxidneutralitetsmålen vid ett tidigare tillfälle, uppger CATL.

Enligt CATL:s chefsforskare Wu Kai  har CATL utvecklat en adaptiv nätstruktur i mikronskala som reglerar inter-kedjeinteraktionskrafter. Detta framstår som rena grekiskan för en lekman, men resultatet är ett batteri som har tillräckligt hög energidensitet för att användas inom civilt trafikflyg. Cellerna ska uppfylla de säkerhets- och kvalitetskrav som krävs inom flyg- och rymdindustrin. 

Om batteriet används i elbilar skulle det kunna ge dubbelt så hög räckvidd som dagens bästa elbilar. En stor elbil med ett 85 kWh-batteri skulle kunna få 170 kWh och en realistisk räckvidd på över 100 mil. Hur hög kostnaden är i detta skede har CATL inte gått ut med.

– Lanseringen av denna banbrytande teknik bryter mot gränserna som länge har begränsat utvecklingen av batterisektorn och kommer att öppna upp ett nytt scenario med elektrifiering med fokus på hög säkerhetsnivå och låg vikt, uppger CATL.  

För närvarande samarbetar CATL med partners i utvecklingen av elektriska passagerarflygplan och utövar flygstandarder och tester i enlighet med flygsäkerhets- och kvalitetskrav. Dessutom kommer företaget att lansera den bilklassade versionen av kondenserade batterier, som förväntas sättas i massproduktion inom detta år.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester