Ny tung konkurs i bilbranschen. En stor märkeshandlare som omsatte nästan 100 miljoner kronor går omkull.
Norra Västerbottens Motor i Skellefteå har lång erfarenhet av att sälja Kia. De omsatte nästan 100 miljoner och hade 11 anställda enligt senaste siffrorna. Men nu kommer beskedet av att man tvingas begära företaget i konkurs. Anledningen är det allt hårdare klimatet i branschen. Nya investeringskrav från bilmärken blir allt tuffare för bilhandlare.
– Först så sade Kia upp avtalet med dem, sedan har det varit en del personliga anledningar, säger konkursförvaltaren Simon Engman.
När biltillverkarnas generalagenter säger upp sina avtal drabbas handlarna hårt. Om de inte hittar ett alternativt märke som går att sälja. Kan de i värsta fall tvingas i konkurs.
– Avtalet med Kia kommer att upphöra inom en tvåårsperiod. Det är naturligtvis tungt att behöva begära sig i konkurs, men här har företagsledningen tagit ett förnuftigt beslut och i god tid begärt sig i konkurs, säger Simon Engman.

Bland de anställda hos Norra Västerbotten Motor kom beskedet inte som en överraskning. Man har länge vetat att företaget har problem.
– Det har givetvis varit ett tufft år för oss, precis som för alla andra. Men det finns andra omständigheter bakom som bidragit, säger den anställda.
Nu hoppas både personal och konkursförvaltare att det ska finnas en räddning. De ansvariga valde att försätta bolaget i konkurs när de såg att utvecklingen gick åt fel håll.
– Utvecklingen av verksamheten har inte varit den som den kunde varit. Det är beklagligt, i en konkurs är det alltid många som drabbas. Men hade man dragit ut på det här hade det gått ut över fler personer, kunder och andra relationer, säger Simon Engman.
Konkursförvaltaren försöker hitta en lösning för framtiden. Kanske finns det nya aktörer som kan bära de investeringar som krävs. Under tiden ska de anställda sköta allt som om ingenting har hänt.
– Bilförsäljningen går lite på stiltje men verkstaden ska fortsätta att fungera som vanligt. Sedan har vi gott hopp om att lösa situationen och få till en fortsättning, säger Simon Engman.
Det finns faktiskt gott hopp om att någon kan rädda företaget.
– Vi för diskussioner, men får se vad det landar i, avslutar Simon Engman.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.