Experten slår larm om okända felet på Tesla

Teslaexperten Fredrik Grufman anmäler återigen Tesla till Transportstyrelsen. Motorprofilen varnar för allvarliga säkerhetsproblem när servostyrningen plötsligt kan försvinna på Tesla Model S.
– Väljer Tesla att inte återkalla så måste myndigheterna visa vem som egentligen bestämmer, säger Grufman.

Många bilintresserade känner till Fredrik Grufman, grundare av Grufman Bil och hans kritik mot Teslas länkarmar. Grufmans undersökningar har visat på allvarliga säkerhetsbrister som i värsta fall kan äventyra förare och passagerares liv och säkerhet. Nu har han hittat ännu ett allvarligt fel.
– Idag lämnar vi in en formell begäran till Transportstyrelsen om produktsäkerhetsgranskning avseende Tesla Model S och bortfall av servostyrning, säger Teslaexperten.

Fredrik Grufman är expert på Tesla. Hans firma har i flera år specialiserat sig på den amerikanska elbilen. De påtalar många fördelar, men under den här tiden har han och kollegorna också avslöjat en rad brister. Därför vill han att svenska myndigheter nu ska ta sitt ansvar och granska biltillverkaren.
– Transportstyrelsen har ett tillsynsansvar gällande vår fordonsflotta, och jag märker att det utfärdas återkallningar i både USA och Kina för allehanda säkerhetsbrister på fordon.

Samtidigt är Fredrik Grufman kritisk mot hur svenska myndigheter hanterar fallen. Trots att han länge kritiserat Tesla, har ingenting hänt. Transportstyrelsen har en pågående utredning om Teslas länkarmar, men den är ännu inte klar.
– Vår svenska myndighet förefaller dock mer eller mindre handfallen när det gäller att ta ansvar för fordonsägarens säkerhet.

Den här gången är det styrservon som plötsligt kan fallera. På Youtube visar han hur felet uppstår på en Tesla Model S som gått över 37 000 mil. Det ska vara bilar fram till och med 2015-09-16 som har ett problem med jordpunkten som kan drabbas.
”Tesla Model S tillverkad från ~2012 till och med 2015-09-16 kan förlora styrservoförmåga och i vissa fall bromsservoförmåga utan förvarning under körning. Inträffar detta leder det till att styr- och bromsförmågan reduceras mycket kraftigt under körning med risk för krasch, personskada eller död.”, skriver Grufman i sin anmälan.

Fredrik Grufman ger Tesla en ordentlig känga. Enligt honom brister de i ansvarskänsla mot sina kunder. Därför kräver han att staten nu ställer Tesla inför räfst och rättarting.
– Ansvarstagande biltillverkare låter det inte gå så långt att Transportstyrelsen måste ingripa och införa sanktionsåtgärder, men när ansvarsförmågan tryter måste Transportstyrelsen gå in och peka med hela handen.

Grufman Bil är experter på Tesla. Ingen kan påstå något annat. Därför blir deras kritik mer än en nagel i ögat på biltillverkaren. Samtidigt faller försäljningssiffrorna i Sverige och konflikten med facket IF Metall drar ut på tiden. 
– Vi anser att vi börjar bli kunniga när det gäller Tesla, och vi har identifierat fyra problem som vi anser att Tesla skall på frivillig väg skall starta en återkallelse för, och väljer Tesla att inte göra det så måste myndigheterna visa vem som egentligen bestämmer, avslutar Fredrik Grufman.

Detta är de allvarliga fel som Grufman Bil har hittat på Tesla och som de kräver att Transportstyrelsen tittar närmare på: 

Model S/X: Länkarmar
Model S/X: Nedre rattaxelknut
Model S: Jordpunkter för servostyrningen
Model 3 2019-2020: Längsgående bromsrör

LÄS MER: