Oavsett vilken mack du tankar på är dieselpriset dyrare än bensinpriset. Trots att skatten är lägre på diesel och bränslepriserna rasat så skiljer det fortfarande över en krona/liter mellan bränslena. Vi reder ut varför.
Trots att bränslepriserna har rasat på sistone, är dieseln fortfarande klart dyrare än bensinen. Det lägsta priset för en liter 95-oktanig bensin hittar vi den 14 mars på Pump i Karlskrona där en liter kostar 14,89 kronor. På samma station hittar vi även det billigaste literpriset för diesel, 16,04 kronor. Dessutom är skatten på diesel (43 procent) som vi betalar vid pumpen, lägre än skatten på bensin (50 procent).
Men ändå är dieseln minst en krona dyrare oavsett vilken mack man väljer. I snitt har det de senaste veckorna skiljt ungefär mellan 1,10 kronor-1,50 kronor per liter. Varför är det så? Den enkla förklaringen är att dieselpriset styrs av världsmarknaden och där har dieseln varit mer stabil än bensinen.
Diesel framställs genom en annan process än bensin och har en större koppling till den globala marknaden för brännoljor. Dessa har inte sjunkit i pris lika mycket som råoljan som används till bensin. Under det senaste året har råvarupriset på bensin sjunkit med hela 19,9 procent medan dieseln bara tappat 6,4 procent.
Bränslepriser bemannade stationer fredag eftermiddag den 14 mars:
Bränsle | OKQ8 | Circle K | Preem |
Bensin 95 oktan | 15,89 kronor/liter | 15,89 kronor/liter | 15,89 kronor/liter |
Diesel | 16,94 kronor/liter | 16,94 kronor/liter | 16,94 kronor/liter |
En annan viktig faktor är efterfrågan. Diesel används i stor skala av transporter och industrin. Lastbilar, jordbruksmaskiner, byggmaskiner och sjöfart drivs av diesel, vilket gör att efterfrågan är stabil och hög året runt. Utöver detta är andelen biobaserade bränslen högre i diesel än i bensin, och dessa är generellt sett dyrare att producera. Det bidrar till att hålla dieselpriset uppe.
Så trots att skatten på diesel är lägre än på bensin, är det världsmarknadspriserna och en fortsatt hög efterfrågan som gör att dieseln fortfarande kostar mer vid pumpen.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.