Parkeringskaos skapar vrede. Antalet parkeringsböter för parkering i terräng rusar i höjden.
– Det pågår en jakt efter vanligt folk som försöker göra rätt för sig, säger Carl Otto Engberg (L), oppositionsråd.
I Huddinge har antalet böter för felparkering i terräng ökat med 330 procent på kort tid. Anledningen till detta är trånga villakvarter där de boende ställer två hjul utanför vägkanten. Problemet finns på fler svenska orter.
– Jag har aldrig varit med om något liknande. Jag ställde mig precis utanför vår mur, där det finns ett utrymme på cirka 30 centimeter grus, dagen efter hade jag fått en gul lapp på rutan, säger Gunnar Norberg.
Han är inte ensam. Huddingeborna rasar mot parkeringsbolaget som jagar i de stillsamma villakvarteren.
– Vi i Liberalerna har försökt stoppa den här jakten på folk som ställer två hjul utanför vägkanten när de ska besöka ett barnkalas eller liknande. Man gör det för att utryckningsfordon och andra bilar ska kunna ta sig fram, säger Carl Otto Engberg.

Liberalerna har drivit den här frågan hårt i kommunfullmäktige. Nu har de andra partierna börjat att förstå allvaret eftersom medborgarna är rasande på parkeringsbolaget.
– Efter att ha tagit del av rapporter om hur dessa regler tillämpas har vi dock politiskt tagit initiativ till att utreda om vi i de lokala trafikföreskrifterna, utifrån gällande lagstiftning och praxis, kan förtydliga vad som gäller vid parkering i anslutning till vägkanten, säger Emil Högberg (S), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor.
Tomtmarken är kommunens och parkeringsbolaget agerar på dess uppdrag.
– Man ska inte ge 1300 kronor i böter för det här. Man kan också tolka den här grusdelen mellan vägen och tomterna som vägområde. Vi tycker att kommunen ska instruera parkeringsbolaget att sluta jaga folk, säger Carl Otto Engberg.
Efter flera år av klagomål har Huddinge kommun bestämt sig för att ta tag i saken.
– Slutligen har vi bestämt att kommunen i dialog med den entreprenör som utför parkeringsbevakningen ska tydliggöra att prioriteringen ska vara att komma till rätta med de parkeringsöverträdelser som orsakar trafiksäkerhets- och framkomlighetsproblem, säger Emil Högberg.
Det är bråttom för politikerna. Saken har börjat bli brännande het.
– Jag ställde mig så nära min egen mur det bara gick, eftersom jag inte ville vara i vägen för annan trafik och för det fick jag böter, säger Gunnar Norberg.
Nu ska frågan utredas.
– Efter att ha tagit del av rapporter om hur dessa regler tillämpas har vi dock politiskt tagit initiativ till att utreda om vi i de lokala trafikföreskrifterna, utifrån gällande lagstiftning och praxis, kan förtydliga vad som gäller vid parkering i anslutning till vägkanten, säger Emil Högberg.
Men enligt oppositionen pågår fortfarande jakten bland villorna efter bilister som ställt ena hjulparet lite utanför vägen.
– Jag var ute häromdagen och såg att de fortfarande höll på, kommunen måste prata med parkeringsbolaget, säger Carl Otto Engberg.
Kommunen menar på att det inte går att göra i en handvändning.
– Vidare vill vi ta reda på vad konsekvenserna för trafiksäkerheten skulle bli av att sänka felparkeringsavgiften för att stanna eller parkera sitt fordon i terräng och möjligheten att tillämpa ett lägre bötesbelopp för vad som skulle kunna kallas ringa parkeringsöverträdelse, säger Emil Högberg.
Han förstår alla som är förbannade på parkeringsböterna. Allra helst när de utfärdas nära människors hem.
– För oss är det viktigt att avgiftsnivåerna är proportionerliga i förhållande till hur allvarliga överträdelserna är ur trafiksäkerhets- och framkomlighetssynpunkt. I många fall är det uppenbart att avgifterna i dag träffar sådana fall där parkeringen inte på något tydligt sätt försämrar trafiksäkerheten, säger Emil Högberg.
Gunnar Norberg försökte överklaga sina böter.
– Men där svarade man bara att de hyrt ut tjänsten till ett privat bolag, jag kommer inte ens ihåg vad de heter, det står heller inte på böteslappen, säger han.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.