VW ratar tysk mjukvara – ny elbil får Rivians teknik

Stort nederlag för 1000-tals tyska mjukvaruutvecklare. Volkswagens nya billiga elbil ID.Every1 kommer istället att använda mjukvara från amerikanska Rivian. 
– Detta innebär att den kan uppdateras med nya funktioner under hela sin livscykel, säger Volkswagens teknikchef Kai Grünitz. 

Volkswagen har omkring 6000 mjukvaruutvecklare i sitt tyska bolag Cariad. Men när de ska lansera sin nya billiga elbil ID.Every1 tas mjukvaran från amerikanska elbilsmärket Rivian, uppger TechCrunch. Volkswagen har satsat över 60 miljarder kronor på ett samarbete med Rivian. 

I elbilen ID.2 All som kommer nästa år används VW:s egen mjukvara. Men för den nya elbilen ID.2 Every1, som VW beskrivit som bilarnas Champions League, duger inte den tyska mjukvaran. Istället uppger TechCrunch att VW förlitar sig på Rivian för att bilen ska få en fundamentalt ny arkitektur med så kallad core computing.

 

VW bekräftar inte själva att det är Rivian, men källor bekräftar detta. 
– Även efter köp av en ny bil kan den minsta Volkswagen fortfarande anpassas individuellt efter kundernas behov, säger teknikchefen Kai Grünitz. 

Den första konceptversionen av VW ID.Every1 avslöjades på onsdagskvällen av VW. Den kommer att få ett pris på 220 000 kronor och börja tillverkas 2027. Den är större än gamla VW Up, men mindre än en Polo. Toppfarten är 130 km/h och den har en ny elmotor på 95 hästkrafter. Räckvidden blir omkring 25 mil. 
LÄS MER: