Dieselfusket sparar 36 000 kr: ”Det är miljöbrott”

Hon erbjöds att spara 36 000 kronor med dieselfusk när AdBlue-systemet gick sönder. Nu rasar M Sverige rasar mot verkstädernas fusk. Tusentals svenskar begår miljöbrott utan att veta om det.
– Det får man absolut inte ägna sig åt, i alla fall inte när det gäller personbilar som rullar på allmän väg, säger Carl Erik Stjernvall, expert på M Sverige.

Vi på Carup.se har berättat om det utbredda fusket med AdBlue. Reningsysstemet för dieselbilar går lätt sönder och är mycket dyrt att reparera.
– Då är det många som vänder sig till oss för att få det bortkopplat, men vad ska vi göra. Det är sådana som inte har råd att betala 30 000 kronor eller mer, säger en mekaniker.

Hans verkstad erbjuder bilägare att koppla bort AdBlue för 3000 kronor. Det är många som nappar. Vi pratade med en upprörd läsare, hans närstående är en av de drabbade.
– Min väninnas bil gick sönder och hon vände sig till en auktoriserad verkstad, de skulle ta 40 000 kronor för att reparera det, hon tyckte det var dyrt, säger han.

“Adblue ska fungera för att bilen ska vara typgodkänd” säger Ulf Stefansson på Fordonsjuristen.

Priset var väldigt högt. Hans väninna reagerade starkt på uppgiften. Men då var det någon som smög fram och viskade något.
– Den tipsade om en annan verkstad som koppla bort den för 4000 kronor. Men jag varnade henne att det var ett miljöbrott, säger mannen.

Verkstaden är först avogt inställd för att prata om saken. Den tjänst de gör är samtidigt ett miljöbrott. Det här systemet är lagstadgat för att bilen ska vara godkänd. Men samtidigt har inte de rättsvårdande myndigheterna några rutiner för det här brottet.
– Vi har inte ett bra svar på rak arm, utan ska titta på den och återkomma, säger Kristina Falk Strand, på åklagarmyndigheten mot miljöbrott.

Flera svenska verkstäder kopplar bort AdBlue för 3000 kronor, vilket är olagligt.

M Sverige däremot har en klar ståndpunkt.
– Det strider mot verkstädernas reparationsvillkor eftersom tjänster enbart får utföras på det sätt som förordas av biltillverkaren. Eftersom villkoren är överenskomna med Konsumentverket utgör de god sed för alla bilverkstäder. Ingen verkstad får mixtra med bilens utsläppsbegränsande teknik om inte biltillverkaren lämnat en instruktion om det, säger Carl Erik Stjernvall.

Det finns mängder med verkstäder som erbjuder sina kunder att koppla bort Adblue.
– Adblue är ett skitsystem som går sönder hela tiden och kostar väldigt mycket pengar för folk. Vi försöker alltid att reparera först, men om det inte går så finns den här sista utvägen, säger mekanikern.

Enligt reglerna ska besiktningen underkänna en bil som saknar Adblue. Men för besiktningsbolagen är problemet väldigt svårt att komma åt.
– Det är inte säkert att det märks vid besiktningen. De går in och programmerar om så att ingen varningslampa tänds. Dessutom har vi inte verktyg för att upptäcka att utsläppsnivån förändrats, säger Tord Fornander, ordförande för Besiktningsbranschen.

Kvinnan som fick tipset om att vända sig till verkstaden hade en Volkswagen Touareg som gått 13000 mil. Det skulle kosta 40 000 kronor att reparera.
– Jag tycker att biltillverkarna ska ta tillbaka dem och ordna det här felet. Eller så vill de tjäna pengar. Men samtidigt behöver man komma åt det här fusket, säger mannen.

Det finns väldigt många dieselbilar utan fungerande Adblue. Nyligen fick Allmänna reklamationsnmämnden in ett fall från en man som köpt en bil. Snart upptäckte han att det här systemet inte fungerade. Mannen klagade till bilhandlaren, som inte ens kände till felet.
– Det är i sådana fall skäl till att häva köpet. Adblue ska fungera för att bilen ska vara typgodkänd, säger Ulf Stefansson på Fordonsjuristen.
LÄS MER: