Audi stänger sin elbilsfabrik i Bryssel för gott. 3000 anställda förlorar nu sina jobb men de massiva protesterna mot företaget fortsätter – arbetarna menar att Audi gjort allt i fel ordning.
– Jag känner med dem som har bolån att betala eller barn på universitet, säger en chef.
Fabriken har funnits i över 70 år och gick över till elbilar 2018. Men nu är det slut. Audi beskriver nedläggningen som en följd av flera samverkande problem. Efterfrågan på elbilar har svalnat, särskilt på dyrare modeller som Q8 e-tron, som var den enda bilen fabriken producerade. Samtidigt har anläggningen länge brottats med höga produktions- och logistikkostnader, vilket gjort det svårt att hålla lönsamheten uppe.
Tidigare tillverkade fabriken förbränningsmotorbilar innan den byggdes om för elbilar 2018, men Audi menar att strukturella utmaningar kvarstod och förvärrades med tiden. Till slut blev det inte längre hållbart att driva vidare produktionen i Bryssel, och beslutet om nedläggning togs.

Stängningen sker i en tid då bilmarknaden i Europa vacklar. Efter en uppgång på nästan 10 procent under 2023 stannade försäljningen av under 2024. Elbilar stod i januari för 15 procent av nyregistreringarna i EU – långt ifrån målet på 25 procent för året.
– Vi har problem med efterfrågan just nu, säger Sigrid de Vries, chef för den europeiska biltillverkarnas branschorganisation ACEA, till Dailymail.
Arbetarna i Bryssel har protesterat i månader och anklagar Audi för att ha gjort allt i fel ordning – först väntade de för länge med att satsa på elbilar, och när de väl gjorde det, valde de en modell som blev för dyr. Dailymail har även pratat med fackförbundet som demonstrerar mot nedläggningen.
– Folk pressas att köpa elbilar, men infrastrukturen finns inte där än, säger Jan Baetens.
På fredag rullar den sista bilen ut. Därefter återstår bara att montera ner maskiner och avsluta administrationen, en uppgift som några hundra anställda stannar kvar för. Flera av de som Dailymail pratat med har redan börjat tömma sina skåp och ta farväl av kollegor.
– Det var ett tillfredsställande jobb, det är riktigt synd att det tar slut, säger ingenjören Florin Tautu, som kom hit från Rumänien 2011 för att hjälpa fabriken att ställa om till elbilsproduktion.
Framtiden är oviss för många, även om en stor jobbmässa med 4 000 tjänster planeras i april.
– Jag är hoppfull, men jag känner med dem som har bolån att betala eller barn på universitet, säger en anonym chef till tidningen.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.