Forskare har tagit fram ett nytt saltbatteri som överträffar litiumjon i det mesta. Både effekttätheten och produktionskostnaderna slår de mer vanliga litiumjonbatterierna. Hemligheten bakom batteriet är dess metallfria katod.
Forskare från hela världen letar ständigt efter alternativa lösningar till litiumjonbatterier, som är den dominerande batterikemin för elbilar. Ett alternativ som dykt upp på senare år är saltbatterier, som använder sig av koksalt i stället för att förlita sig på kritiska batterimaterial som litium och kobolt.
Nu har några forskare från amerikanska Princeton University tagit fram saltbatterier som slår dagens litiumjonbatterier i det mesta. Saltbatteriet har bland annat en energidensitet på 600 Wh/kg. Tidigare har just energidensiteten varit låg hos batterier med samma kemi, men forskarna hittade en smart lösning på problemet.
− Energitäthet är något som många tänker på eftersom man kan likställa det med hur mycket juice man får i ett batteri. Ju mer energitäthet du har, desto längre går din bil innan du måste ladda den, säger Mircea Dincă, forskare vid Princeton University.

I stället för att använda en katod i metall som de flesta batterier har, har detta batteri en annan typ av lösning. Katoden är nämligen tillverkad av organiska föreningar som vanligtvis finns i färgämnen från blommor och svampar. På grund av detta minskar produktionskostnaderna ytterligare, eftersom färre dyra metaller måste användas i batteriet.
− Att vara i frontlinjen för att utveckla en verkligt hållbar och kostnadseffektiv natriumjonkatod eller -batteri är verkligen spännande, säger Mircea Dincă.
Forskarna avslöjar inte exakta siffror för batteriets livslängd utan beskriver det i stället som “utmärkt stabilt”. När batteriet kommer att debutera ger de inte heller någon information om. I dag tillverkas saltbatterier i en mycket mindre skala och förutom sitt billigare pris har saltbatterier andra fördelar jämfört med litiumjonbatterier. De presterar bland annat väldigt bra i kalla temperaturer.
− Alla förstår de utmaningar som kommer med att ha begränsade resurser för något så viktigt som batterier och litium kvalificeras verkligen som “begränsat” på flera sätt, avslutar Mircea Dincă.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.