Nya Fiat Panda går att få med klassiska fönstervevar – och plåtfälgar. Den minimalistiska småbilen får en renässans i Europa. Dessutom är priset rekordlågt.
Fiat lanserade den första Pandan 1980. Det var en asketiskt billig småbil som såg ut som en skokartong. Designer var Giorgetto Giugiaro som hyllades för att den var funktionell och minimalistisk.
De första Pandorna hade en liten motor på 0,7 liter, den vägde bara 700 kilo och var 3,3 meter lång. Den var billig i drift och enkel att parkera. Allra helst i moderlandet Italien där stora bilar är svåra att tränga in i myllret. Dess billighet gjorde också att ett och annat dörruppslag inte spelade någon större roll.
Pandan blev en av märkets absoluta storsäljare fram till mitten av 1990-talet. Då flyttade Pandan österut. Efter murens fall var behovet av billiga bilar enormt i de länder som precis rest sig efter kalla krigets slut.
Nu dammar Fiat av sin gamla storsäljare. Man lanserar en modern hybridversion av originalet. Priset ligger på omkring 200 000 kronor för den här bilen. Men då får du själv hissa upp och ner dina fönsterrutor i bak.
Den minimalistiska och enkla idéen genomsyrar hela modellen. I sitt grundpris får du inte ens en radio eller pekskärm. Utan man förväntas ta med sig telefonen. Sedan är 16-tums hjulen prydda med fälgar av plåt.
Det går däremot att lyxa till den nya Fiat Panda Grand Hybrid en gnutta. För omkring 20 000 kronor får du hela kalaset, infotainmentsystem, elektriska fönsterhissar och aluminiumfälgar.
Fiat är inte det enda europeiska bilmärke som hoppas på att rädda företaget genom att återuppväcka deras framgångsrika historia. Volkswagen släppte för några år sedan ID. Buzz är en modern och elektrisk version av sin gamla klassiska folkvagnsbuss. Men det försöket blev inte alls någon framgång.
Den ursprungliga Fiat Pandan sålde i mer än 4,5 miljoner exemplar på alla marknader. Det blev en stor succé för märket. Hur många deras nya minimalistiska hybrid kommer att gå hem hos folk, återstår att se.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.