Sveriges trafikskolor i ordkrig med coach för privat övningskörning. Trafikskolor vill ha lagkrav på körlektioner.
– Föräldrar, staten, utbildare och forskare kan inte lämna till ungdomar att bedöma sin egen trafikmognad, skriver Maria Stenman, ordförande för Sveriges Trafikutbildares Riksförbund (STR).
Författaren till boken “Körkortscoachen – den snabba vägen till körkortet”, Per Erik Camacho ger STR en rejäl känga.
– Jag saknar självkritik från trafikskolornas sida. Är det rimligt att det ska krävas 50 lektioner, eller till och med fler, för att bli en säker förare? skriver han i Helsingborgs Dagblad.
STR har länge agiterat bestämt för att höja körkortsutbildningens anseende. Allt fler elever väljer att testa som privatister, för att spara pengar eller tid. Det har fått trafikskolorna att rasa, istället vill man se lagstadgat om krav på fler teori och körlektioner.
– Genvägarnas tid är förbi. Nu måste riktig körkortsutbildning tillmätas sitt rätta värde, skriver Maria Stenman i sin replik i HD.
Körkortscoachen har blivit mycket populär bland ungdomar som ska ta körkort. Titeln är lockande. Man hoppas slippa ifrån att sitta mer på skolbänken.
– När jag själv tog körkort för 15 år sedan valde jag att kombinera privatträning med lektioner på en trafikskola. Jag räknas som ”privatist” eftersom jag själv bestämde när jag var redo för uppkörning – och jag klarade både teoriprovet och körprovet på första försöket, skriver Per Erik Camacho.
Det uppskattas inte av trafikskolorna. Istället vill de se mer utbildning. Allra helst nu när EU har på förslag att sänka körkortsåldern till 17 i hela unionen. Ett beslut som Sverige då måste följa efter.
– Camacho refererar till sin egen trafikutbildning. Men enskilda, anekdotiska exempel är inget svar på det katastrofala antal underkända prov som Trafikverkets statistik visar, svarar Maria Stenman.
STR har inga planer att nominera honom till något litteraturpris. Istället är man mycket kritisk mot Per Erik Camachos bidrag till världsbiblioteket.
– Det finns många aktörer som marknadsför den enkla och snabba vägen till körkort och förespeglar att det finns genvägar. För unga människor med begränsad budget är det naturligtvis attraktivt. STR tar ansvar för att de som vänder sig till trafikskolorna får en fullgod utbildning, skriver Maria Stenman.
Författaren misstänker att trafikskolorna prackar på eleverna för många lektioner.
– Jag vill inte hävda att min erfarenhet gäller för alla, men den illustrerar en viktig poäng: trafikskolor är inte den enda vägen till trafiksäkerhet. Min trafikskola rekommenderade fler lektioner än jag ansåg behövligt, skriver Per Erik Camacho.
Trafikskolorna håller inte med om det argumentet.
– Om det skulle vara så att vi, som Camacho hävdar, ”håller kvar” eleverna alltför länge och ”överutbildar” dem, skulle trafikskolornas provresultat vara 100 procent godkända, men så är det inte och det beror till stor del på att skolorna utsätts för hårt tryck från eleverna att anmäla dem alltför tidigt till prov, skriver Maria Stenman.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.