Allt fler skriver teoriprovet privat – och antalet underkända är chockerande högt. Trafikverkets statistik visar att nästan sju av tio privatister underkänns på teoriprovet.
– Jag skulle vilja se en obligatorisk teoriutbildning för alla, säger Maria Stenman, ordförande för STR, Sveriges Trafikutbildares Riksförbund.
Förra året kuggade 66 procent av privatisterna på teoriprovet. Medan bara 22 procent av körskoleleverna blev underkända. Samtidigt har andelen privatister som gör provet ökat med 225 procent på bara tio år, från 137 000 till dagens 310 000. Många tycks göra provet om och om igen, trots bristande kunskaper.
– Det finns en annan kultur kring utbildning i dag, man laddar ner appar och chansar att man ska klara det, säger Maria Stenman, ordförande för STR.
Den 15 september kommer regeringens stora utredning om hur framtidens körkortsutbildning ska utformas. Chansen är stor att teoriutbildningen och provet kan reformeras.
– Jag kan inte kommentera något nu, utan ber er att återkomma när utredningen är klar, säger Josefin Hallengren på Transportstyrelsen.
År för år – så många godkänns och kuggas på teoriprovet
Antal teoriprov | Godkända | Underkända | Procent godkända | |
2019 | ||||
Kunskapsprov B | 340 612 | 147 276 | 193 336 | 43,24 % |
Privatist | 234 069 | 75 135 | 158 934 | 32,10 % |
Trafikskola | 106 543 | 72 141 | 34 402 | 67,71 % |
2020 | 348 237 | 153 563 | 194 674 | 44,10 % |
Kunskapsprov B | 348 237 | 153 563 | 194 674 | 44,10 % |
Privatist | 256 422 | 90 055 | 166 367 | 35,12 % |
Trafikskola | 91 815 | 63 508 | 28 307 | 69,17 % |
2021 | 426 765 | 175 782 | 250 983 | 41,19 % |
Kunskapsprov B | 426 765 | 175 782 | 250 983 | 41,19 % |
Privatist | 346 160 | 118 562 | 227 598 | 34,25 % |
Trafikskola | 80 605 | 57 220 | 23 385 | 70,99 % |
2022 | 388 111 | 155 338 | 232 773 | 40,02 % |
Kunskapsprov B | 388 111 | 155 338 | 232 773 | 40,02 % |
Privatist | 329 014 | 109 512 | 219 502 | 33,28 % |
Trafikskola | 59 097 | 45 826 | 13 271 | 77,54 % |
2023 | 362 589 | 146 292 | 216 297 | 40,35 % |
Kunskapsprov B | 362 589 | 146 292 | 216 297 | 40,35 % |
Privatist | 310 126 | 105 522 | 204 604 | 34,03 % |
Trafikskola | 52 463 | 40 770 | 11 693 | 77,71 % |
2024 | 174 461 | 72 369 | 102 092 | 41,48 % |
Kunskapsprov B | 174 461 | 72 369 | 102 092 | 41,48 % |
Privatist | 150 604 | 53 598 | 97 006 | 35,59 % |
Trafikskola | 23 857 | 18 771 | 5 086 | 78,68 % |
På STR ser man en tydlig trend och tror sig veta varför privatisterna kuggar i mängder. Hon har ett förslag på hur man ska kunna förbättra siffrorna. Samtidigt ska man ha i åtanke att STR har ett egetintresse att fler studerar på trafikskolor.
– De laddar ner appar och sitter hemma, sedan kommer de till provet och då är frågorna omformulerade och så blir det fel. En idé vore att man inför en obligatorisk teoriutbildning på en körskola, jag tror att det skulle kunna vända trenden, säger Maria Stenman.
Samtidigt ökar antalet teoriprov varje år. Om vi blickar tillbaka till 2013 skrev 225 000 personer teoriprovet, i dag är siffran nästan uppe i 400 000.
– Förr fanns en annan kultur kring utbildning, då satt man med pärmarna på körskolan och diskuterade med vännerna. Då lärde man sig också saker och ting från grunden, säger Maria Stenman.
För varje år blir det färre och färre elever på körskolorna. På tio år har antalet som gör teoriprovet från en körskola minskat med 35 procent.
– Det är underskattat med lärarledd utbildning, istället för att sitta hemma och chansa framför appar, så anmäler man sig till flera teoriprov och chansar tills det blir godkänt, säger Maria Stenman.
Samtidigt som privatisterna blir sämre, förbättrar sig körskoloeeleverna. På tio år har andelen godkända ökat från 70 till 80 procent.
– Jag tycker det visar på vikten av en bra utbildning. Istället för att gå oförberedd till ett prov får man lära sig allt från grunden och dessutom varför saker och ting ska vara på ett särskilt sätt, säger Maria Stenman.
Huvudstaden drar upp antalet privatister. Där har nästan ingen som skriver provet gått på en körskola.
– I Stockholm är det nog bara tio procent av alla som skriver teorirpovet som kommer från en körskola. Innan jag anmäler en elev vill jag vara säker på att den klarar kunskapskraven, medan många privatister bara chansar sig fram, säger Maria Stenman.
Snart läggs den nya utredningen om framtidens körkortsutbildning fram. Ett av de viktigaste målen har varit att titta på möjligheter att få ner antalet underkända prov. Men vilka förslag som kommer att presenteras återstår att se om två veckor.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.