Hur mycket sämre räckvidd får egentligen elbilar under vintern? I ett nytt enormt räckviddstest analyserades 18 000 elbilar i kyla. I värsta fall kan 37 procent av räckvidden försvinna. Men en viktig utrustningsdetalj på elbilar kan rädda räckvidden.
Att elbilar tappar räckvidd när det är kyligare ute vet vi. Men hur stort det verkliga tappet är varierar mellan olika tester. Norska NAF och Motor genomför varje år ett körtest av nya elbilar och i år vann oväntat nya Polestar 3. Men där startar bilarna från ett uppvärmt garage, vilket ger gynnsammare förhållanden än för den som parkerar utomhus. En svensk forskare invänder att testerna mest är stickprov.
Nu har ett amerikanskt vintertest utförts på betydligt fler elbilar, som gav ett annorlunda resultat. Amerikanska Recurrent har nämligen utfört en studie på 18 000 elbilar i verkligt användande i vinterkyla. Testet visade tydligt att alla elbilar tappar räckvidd. Men de som är utrustade med värmepump klarar sig betydligt bättre, då uppvärmning av kupé och batteri blir effektivare.
Recurrent upptäckte att värmepumpen kan minska räckviddsförlusten på grund av kallt väder med cirka 10 procent i genomsnitt. Till exempel förlorar en Tesla Model 3 med värmepump 13 procent av sin verkliga räckvidd i kyla, medan en Tesla Model 3 utan värmepump förlorar 21 procent av sin räckvidd, enligt Recurrents data. I genomsnitt behåller elbilarna med värmepumpar 83 procent av sin räckvidd i vinterkyla, medan elbilar utan värmepumpar i genomsnitt behåller 75 procent av sin uttalade räckvidd.
I den amerikanska studien låg flera Tesla-modeller i toppen. Allra bäst klarade sig Tesla Model X med ett tapp på enbart 11 procent. Tvåa kom Tesla Model S med ett tapp på 12 procent. Båda elbilsmodellerna är utrustade med en värmepump, medan Volkswagen ID.4 tappade mest räckvidd, 37 procent. ID.4 saknar dock värmepump i USA, vilket den har i Sverige.
Räckviddsstudie – 18 000 elbilar i verkligt användande
Bilmodell | Värmepump | Differens |
Tesla Model X | Ja | – 11% |
Tesla Model S | Ja | – 12% |
Audi e-tron | Ja | – 13% |
Tesla Model 3 | Ja | – 13% |
Tesla Model Y | Ja | – 14% |
Ford Mustang Mach-E | Nej | – 14% |
Hyundai Ioniq 5 | Ja | – 15% |
Hyundai Kona | Ja | – 16% |
Rivian R1S | Nej | – 17% |
BMW iX | Ja | – 17% |
Nissan Ariya | Ja | – 17% |
Kia EV9 | Ja | – 18% |
Rivian R1T | Nej | – 19% |
Kia EV6 | Ja | – 20% |
Tesla Model 3 | Nej | – 21% |
Nissan Leaf | Nej | – 22% |
Tesla Model S | Nej | – 23% |
Ford F-150 Lightning | Nej | – 26% |
Chevrolet Equinox | Ja | – 26% |
Cadillac Lyriq | Ja | – 28% |
Chevrolet Bolt | Nej | – 31% |
Volkswagen ID.4 | Nej | – 37% |
Så mycket av räckvidden försvinner i minusgrader jämfört med idealiska temperaturer. 18000 elbilar har studerats. Källa Recurrent
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.