Batteriforskaren Daniel Brandell kritiserar elbilstester. Enligt honom är de flesta tester av räckvidd enbart stickprovstester som inte ger några vetenskapliga svar.
– Jag tycker man ska vara försiktig med hur mycket man vill läsa ut av den här typen av tester, säger Daniel Brandell, batteriforskare vid Uppsala universitet, till Carup.
Både på Youtube och i olika motortidningar utförs nya räckviddstester på elbilar. Undersökningarna visar ofta hur mycket elbilarna avviker från sina officiella WLTP-siffror och nya vinnare och förlorare koras ständigt. En som inte tycker att testerna ger ett seriöst svar är batteriforskaren Daniel Brandell från Uppsala universitet.
– Man kan ifrågasätta hur rigorösa dessa tester faktiskt är, säger Daniel Brandell.
Enligt batteriforskaren är det svårt, utifrån de flesta elbilstesterna att verkligen säga att resultatet stämmer. Han menar att man hade behövt testa väldigt många fler bilar under exakt samma förutsättningar som ska ha exakt samma historia för att man faktiskt ska kunna dra riktiga vetenskapliga slutsatser.
– Skulle man lita på en cancerforskare som sa att han bara gav sin fru morötter som mat i tio år och att hon inte fick cancer på grund av det och därför borde alla göra så. Ingen hade litat på det, säger Daniel Brandell.
Daniel Brandell tycker att det är viktigt att intresserade läsare verkligen förstår att testerna inte är vetenskapliga studier utan mer stickprov.
– Gör man om testerna två dagar senare på exakt samma bilar, är det då samma bilar som visar fel? Det vet vi inte, säger han.
– Många av testerna jag har sett handlar om stickprovstester och det kan vara så att ett enskilt fordon i ett stickprovstest kan uppvisa anomali. Jag tycker att man ska vara försiktig med hur mycket man vill läsa ut av den här typen av tester, fortsätter han.
Varför det kan skilja så mycket i avvikelse i testerna mellan olika elbilsmodeller handlar främst om mjukvaran och inte batterikemin, enligt Daniel Brandell. Samtidigt menar han att ju större batteriet är, desto lättare är det att göra förutsägelser.
– Varför resultaten blir så olika kan bero på att mjukvaran eller batteriet faktiskt bara har en dålig dag, säger Daniel Brandell.
Även de norska testarna på tidningen Motor som gör världens största räckviddstest i kyla är medveten om att testet har sina begränsningar. Men redan att göra ett ingående test av 24 elbilar samtidigt kräver enorma resurser.
– Man ska tänka på att det här inte är ett laboratorium, men det är en indikation. Sedan ska man ha i åtanke att det finns yttre omständigheter som kan påverka bilarnas prestanda en viss dag, säger Motors chefredaktör Peter Raaum till Carup.
Stora bilden: Foto: David Naylor/Uppsala universitet, NAF/Motor.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.