Detta är bilmekanikerns fem värsta mardrömmar. Fel som kostar massor och kräver enormt med tid.
– Då kan det kosta väldigt mycket pengar, en del kunder vill inte det., säger Jonas Lövdahl på Österby Bil och Maskin i Visby.
Bilmekanikerns liv är ombytligt. Ofta kommer det in enkla fel med okomplicerade bilmodeller som går snabbt och lätt att fixa. Men plötsligt står en kund med en bil som vänder upp och ner på verkstadslivet.
– Fords kamremmar är ökända, de ligger i ett oljebad och ställer till med massor av bekymmer. På vissa modeller kan det ta 20 timmar att byta dem, trots att det är en del av standardservice, säger Jonas Lövdahl på Österby Bil och Maskin i Visby.
Många uppskattar en resa till Frankrike. Men objudna franska gäster är inte alltid välkomna, allra helst inte hos en bilmekaniker.
– De gör allt på sitt eget sätt och därför blir det lätt många mysko fel. Det kommer in kunder som inte vet vad som är problemet. Ett bra exempel är Renaults dieselbilar, säger Jonas Lövdahl.


Många köper bilar med dieselmotorer för att de går tryggt och länge. Men i vårt tidevarv har dieselbilarna blivit allt mer komplicerade. Nya restriktioner och lagar i olika länder begränsar utsläppen och därför har tillverkarna tvingats tillsätta en massa modern elektronik.
– De moderna dieselbilarna ställer till med mycket bekymmer. Själva motorn kan gå hur långt som helst, det är en evighetsmaskin. Men för att de ska bli renare har man stoppat in en massa avgasrening. När något sådant går sönder blir det ofta jobbigt och kostar mycket pengar, säger bilmekanikern.
Ibland går det inte att hitta felet på bilen. Det händer också att kunder tycker det blir för dyrt.
– Det kan bli problem när vi inte hittar felet. Då kan det kosta väldigt mycket pengar, en del kunder vill inte det. Eller så finns det någon garanti med en begränsning. Då finns risken att bilen blir stående, säger Jonas Lövdahl.

På Österby Bil & Maskin får man in många husbilar. De flesta husbilsägare kör väldigt lite och använder sitt fordon som en sommarstuga på hjul.
– Husbilsägare med dieselmotorer som bara kör ett par hundra mil om året, sådana får vi mycket. De åker kanske upp till campingen i Fårö och ligger där. Men dieselmotoer behöver gå långt, om du bara ska ligga över sommaren, då är det bättre med en husvagn, säger Jonas Lövdahl.
Om du istället ska ut på äventyr, då är husbilen att föredra.
– Om man kör långt, runt Europa eller något liknande, då är husbilen kanske det bästa, säger Jonas Lövdahl.
Här är bilmekanikernas fem största mardrömmar
1) Byta kamrem på en Ford.
Egentligen är det standardservice. Men Fords kamremmar är mekanikernas madröm. De ligger i ett oljebad och kan på vissa modeller ta upp mot 20 timmar att byta.
2) Felsökning utan att det blir för dyrt.
Vissa bilar blir stående eftersom det inte får bli för dyrt. I garantin kan det finnas klausuler som begränsar kostnaden om bilen går sönder. Men ibland kan arbetet med att hitta felet bli utdraget och kostnadskrävande, då finns det risk att bilen blir stående.
3) Skruva sönder en motor på moderna bilar.
Förr i världen var det ingen match för en mekaniker. Men dagens motorer är så komplicerade att man istället väljer att köpa en begagnad motor för att slippa onödiga utgifter och besvär.
4) Franska bilar har många mysko fel.
De görs inte på samma sätt. Ett exempel är avgasreningen på dieselbilar. När de går sönder på på en Renault slutar bilen helt enkelt att fungera. Medan andra bilmodeller, från andra länder istället går långsammare.
5) Avgasrening i moderna dieselbilar.
Egentligen är dieselmotorn en evighetsmaskin. Den går att köra helt utan elektronik. Det gör försvaret. Men eftersom dessa bilar släpper ut så mycket avgaser har man satt dit mängder med sensorer och filter. Går dessa sönder är det mycket komplicerat.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.