Så byggde Jonas om en Saab 900 till elbil

Här är Sveriges klimatsmartaste elbil 2023. En skrotfärdig Saab 900 förvandlades till toppmodern elbil med hjälp av skrotade delar från elbilen Nissan Leaf. Bakom det mästerliga bygget står ingenjören Jonas Wallerström som fått hjälp av Bosse Bildoktorn. 
– Det har kostat ungefär hälften av vad en motsvarande begagnad elbil skulle kosta att köpa, säger Jonas till Carup. 

Jonas Wallerströms förvandling av en Saab 900 från 1993 till elbil har tagit Sverige med storm och blivit något av en viral succé i sociala medier. Jonas fick den gamla rostiga Saaben gratis av sin kollegas föräldrar för tre år sedan. Jonas är en stor Saab-entusiast och fick den briljanta idén att bygga om Saaben till elbil med hjälp av delar från Nissan Leaf. Saaben valde han med hjärtat, medan Nissan valdes med hjärnan. 

Den färdiga bilen ger ett mycket professionellt intryck och Jonas använder nu bilen i vardagen. Det är lätt att tro att det är lätt att bygga om en gammal bil till elbil, men det har varit ett enormt projekt där Jonas fått hjälp av kompisar och Bosse Bildoktorn. Dessutom är han mer än medelhändig. Han jobbar på Husqvarna och är utbildad fordonsingenjör. Även Jonas vän Rikard har byggt om sin Saab 900 till elbil, vilket du kan se i filmen nedan.

– Det har varit många utmaningar eftersom ingreppet påverkar så många aspekter av fordonet men att få in batteriet i golvet utan att påverka komforten i kupén och samtidigt bibehålla markfrigången har varit den utmaning som krävde mest jobb, säger Jonas till Carup. 

Batteriet och drivlinan kommer från Nissan Leaf, men annars har mycket behållits från Saaben. Fulladdad beräknas Saab 900E ha en räckvidd på omkring 25 mil. Att para ihop Nissans drivlina med en 30 år gammal Saab har krävt mycket research på nätet och lusläsning av Nissans handböcker, berättar Jonas för TTela. Bilen har omkring 215 hästkrafter, så den är till och med snabbare än vad en Saab Turbo var på den gamla goda tiden.

– Delarna är både vanliga och tillgängliga. Det fanns gott om delar att få tag på så det blev inte så dyrt. Till exempel är drivlinan billig. Det enda som är riktigt dyrt är batterierna, de är eftertraktade nu då de går att använda till annat, säger han till TTela. 

De flesta delarna till bilen har Jonas Wallerström hittat på olika bilskrotar i Sverige och Norge. Nästan allting är begagnat, något som fascinerat och väckt positiva reaktioner på sociala medier. Kostnaden ligger på ungefär hälften av vad en motsvarande begagnad elbil skulle kosta, i runda slängar 100 000 kronor, plus mycket arbete. Någon miljövänligare elbil kan knappast existera i hela Sveriges rike, men Jonas är blygsam när det kommer till gamla bilar. Dock gör hans långpendling med Saaben att bilen sparar mycket koldioxid. 

– På gamla bilar är det frågan om det är så stor miljövinning. Visst är delarna från skrotade bilar så allt är återanvänt och får ett andra liv men för en gammal bil som går marginellt med mil på ett år kanske miljövinningen inte är så stor. Dock är min bil byggd för att brukas och pendla med och då blir det ju många mil på el istället för bensin.

Något som kan vara besvärligt är att få bilen registrerad. Där har han fått hjälp av ett superproffs. Via Sveriges fordonsbyggares riksorganisation fick Jonas hjälp av Bosse ”Bildoktorn” Andersson att gå igenom bilen och få ett intyg om att bygget är godkänt. Trots alla utmaningar kan han varmt rekommendera andra bilintresserade att bygga om en gammal bil till elbil. 
– Ja, det borde fler göra, det är riktigt roligt och lärorikt!

LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester