Jonas Wallerström byggde om en Saab 900 till elbil. I år har bilen verkligen fått visa vad den går för och använts till vardags. Byggaren är själv chockad över hur bra bilen har fungerat.
Många minns kanske Jonas Wallerström från Jönköping. I julas berättade Carup.se om den pillemariska ingenjören som köpt sig en skrotfärdig Saab 900 från 1993. Hans plan var att bygga om den till en elbil.
– Jag valde en Nissan Leaf-motor, den kostar bara en tredjedel av Teslamotorn. Jag ville ha enhetliga grejer, allt skulle vara Saab eller Nissan. Anledningen är att om någon del ska behöva bytas vill jag inte fundera på varifrån delarna kom, säger Jonas Wallerström.
Bilen stod klar förra sommaren. Han registrerade den och besiktigade den i juni 2023. Dessutom var det Bosse Bildoktorn i egen hög person som kom för att SFRO-besiktiga bilen.
– SFRO är en organisation som besiktigar ombyggda fordon, men jag fick grönt ljus och Bosse var trevlig, säger Jonas Wallerström.
Men första året blev det inte så många mil. Därför fick hans Saab 900 med elektrisk Leafmotor ingen riktig prövning.
– Nej, det första året körde jag bara omkring 500 mil med den, sedan ställde jag in bilen när saltet kom för att den inte skulle rosta sönder och hålla längre, säger Jonas Wallerström.
Tanken var att 2024 skulle bli året då den elektriska Saaben verkligen skulle visa vad den går för. Jonas Wallerström arbetar på Husqvarna och skjutsar barnen till dagis. Han hoppades att den elektriska Saaben skulle klara alla vardagsbestyr.
– Det har gått jättebra och varit helt odramatatiskt, jag trodde att det skulle dyka upp något problem, men det har inte hänt. Den fungerar helt perfekt, säger Jonas Wallerström.
Han är själv chockad över hur bra bilen har gått. Något bekymmer borde man stöta på under ett så stort projekt.
– När man bygger om och konverterar en bil med förbränningsmotor så är det alltid något problem, något som läcker. Men inte det här, när allt var klart fungerade det bara. Jag gjorde en felsökning och det fanns inga problem alls, säger Jonas Wallerström.
Det är inte konstigt att han är stolt. Var han än kommer blir folk intresserade. Sedan bilen hamnade i rampljuset får dess ägare lägga massor med tid på journalister och nyfikna bilentusiaster.
– Det har varit ett helt galet intresse. Det ringer hela tiden sådana som vill göra reportage. När man kommer till affären får jag räkna med att det tar längre tid eftersom det är så många som vill ställa frågor, säger Jonas Wallerström.
Han har kört bilen varje dag hela sommaren. Men nu står vintern för dörren och det är snart dags att låta den pusta ut i garaget.
– Vi har haft en som bruksbil, till dagis och jobbet. Vi tog den även med oss på semestern och det var inga problem med laddningen, bilen klarar ungefär 25 mil med ett fulladdat batteri, säger Jonas Wallerström.
För en Saabälskare måste hans 900 vara som att landa i en frisk källa efter en ökenvandring. Den här bilbyggaren har behållit hela inredningen intakt.
– Man märker inte att bilen är elektrisk, alla reglage är original. Jag har bara konverterat dem så att de ska fungera med den nya elektriska drivlinan, säger Jonas Wallerström.
Dessutom är den rolig att köra. Med de nya modifikationerna blev hans Saab en riktig hejare längs skogsvägarna.
— Saab 900 är väldigt trevligt att köra i vanliga fall. Men med den nya motorn har vikten hamnat längre ner och bakåt. Du skulle veta hur roligt det är att köra den längs en slingrig skogsväg, säger Jonas Wallerström.
Ja, det spritter nog i benen på många bilälskare när de får höra det. Vem skulle inte vilja provköra hans Saab?
– Sedan går den helt tyst också, det är märkligt vad många ljud man kan höra då, och dessutom sitta i en Saab 900, säger Jonas Wallerström.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.