Från knappar till en jätteskärm längs hela vindrutan. Det är BMW:s kaxiga drag för att locka bilköpare till nya elbilsfamijlen Neue Klasse. Men fans efterfrågar knappar redan innan bilen hunnits visas.
– Jag vill inte tvingas använda en skärm, skriver fans till BMW:s chefsdesigner Adrian van Hooydonk.
Trenden att gå från fysiska knappar till pekskärmar för att styra över bilen fortsätter. I en djärv satsning lämnar nu BMW knapparna helt bakom sig i sitt annars omtyckta infotainmentsystem iDrive, och introducerar istället en jätteskärm som sträcker sig från ena A-stolpen till den andra i nya BMW Neue Klasse.
Med lanseringen av nya iDrive, som först gick under namnet Panoramic Vision, introducerar BMW nu den tionde generationen av sitt iDrive-system. Likt många andra moderna bilar väntas BMW Neue Klasse fortfarande ha en stor pekskärm i mitten av instrumentbrädan, men det är främst genom den vidsträckta heads-up displayen på vindrutan som BMW hoppas väcka uppmärksamhet och locka nya köpare.
Exakta detaljer kring systemet som nu ska premiärvisas har ännu inte släppts, men BMW har delat flera klipp som visar att nya Panoramic iDrive sträcker sig över hela instrumentpanelen samtidigt som de fysiska knapparna helt har försvunnit. Presentationen på CES kommer att göras av komikern Tim Meadows (stora bilden ovan).
BMW:s iDrive infotainmentsystem har tidigare vunnit tester och hyllats som det minst distraherande infotainmentsystem och fått beröm för att förare kunnat navigera utan att förlita sig på skärmen. Men nu tycks den hyllade iDrive-ratten som föraren kunde styra systemet med ha försvunnit. Den nya skärmen har därför fått en del BMW-fans att se rött, och på sociala medier haglar kritiken mot den nya superrutan.
Under flera av BMW:s chefsdesigner Adrian van Hooydonks inlägg fylls kommentarsfälten med kommentarer som “Knappar, Adrian, vi vill ha knappar”, “Tesla-kopia” och “Jag vill inte tvingas använda en skärm”. De nya iDrive-skärmarna visas för första gången upp senare i veckan i samband med premiären av BMW:s nya elbilsfamilj Neue Klasse på CES-mässan i Las Vegas.
LÄS MER:
Melker Rundén skriver om ekonomi och motornyheter på carup.se.